Brasilianske landmænd vil ophæve soja moratorium, som stopper handlen af sojabønner produceret i dele af Amazonas regnskoven, som er blevet ryddet efter 2008.

Brasilianske landmænd presser på for at ophæve soja moratorium

Brasilianske landmænd har startet en kampagne for at afskaffe soja moratorium. Foreningen bag kampagnen mener, at det begrænser brasilianske landmænd og deres soja landbrug. Men at ophæve dette initiativ vil have store konsekvenser for skovrydningen i Amazonas regnskoven, forklarer Gry Bossen.

Af Pernille Meier

Virksomheder og NGO’er underskrev i 2006 et moratorium imod at købe sojabønner, som er blevet produceret i dele af Amazonas regnskoven som er blevet ryddet efter 2008. Moratoriet er frivilligt, men har alligevel haft en positiv effekt på afskovningen i Amazonas for sojaproduktion. Nu er moratoriet dog kommet i modvind og bliver mødt af stor kritik fra landmænd, som mener, at det på uretfærdig vis begrænser deres soja landbrug. Denne kritik opstilles på trods af det globale pres på Brasilien for at beskytte deres miljø fra udvidelsen af landbrug.

Utilfredsheden over moratoriets konsekvenser er blandt landmænd blevet så udbredt, at en kampagne for at afskaffe soja moratoriet er blevet påbegyndt. Dette bekymrer Gry Bossen, politisk koordinator hos Verdens Skove: “Hvis dette moratorium bliver ophævet, så vil det få alvorlige konsekvenser for regnskoven, biodiversiteten og oprindelige folk - det kan blive værre end det vi allerede har set.”

Udvidelse af moratorium udløser modsvar

Soja moratoriet omhandler områder i Amazonas regnskoven, som er blevet ryddet efter 2008. Der er dog blevet foreslået en udvidelse, således det også gælder Cerradoen, en brasiliansk savanne med høj biodiversitet, hvor skovrydningen er steget de seneste år.

Men Aprosoja, foreningen for brasilianske soja producenter, er ikke enige i denne udvidelse. Bartolomeu Braz Pereira, præsidenten for Aprosoja, har udtalt i et interview: “De kom med planer om at udvide moratoriet til Cerradoen og vi sagde at vi vil ophæve det (moratoriet, red.) i Amazonas”. Aprosoja står bag kampagnen for at ophæve soja moratoriet, som bakkes op af mange landmænd. Gry Bossen forklarer, at det er kritisk at se denne modbevægelse til moratoriet, især i lyset af den stigende skovrydning i Amazonas regnskoven: “Moratoriet sætter nogle grænser for produktionen af soja, og uden dette vil sojaproduktionen fortsætte med at ske på bekostning af uerstattelig skov”.

Landbrugsindustrien må tage mere ansvar

Abiove, Foreningen for Brasiliens Vegetabilske Olie Industri, har advaret om at denne kampagne kan have tilbageslag på den brasilianske soja eksport til europæiske markeder. Særligt en større opmærksomhed på bæredygtighed hos forbrugere vil kunne vanskeliggøre eksporten af soja. André Nassar, Præsident for Abiove, fortæller at forbuddet ikke har stoppet udvidelsen af soja landbrug i Amazonas. Landmænd kan fortsat udvide deres landbrug i dele af regnskoven som er ryddet før 2008. Gry Bossen påpeger også, at så længe der er stor efterspørgsel på soja uden ansvar for hvor sojaen dyrkes, så vil skoven blive fældet: “Og hvis soja moratoriet ophæves, så forsvinder en af de sidste sikringer der har været af Amazonas regnskoven mod endnu mere rydning på grund af landbruget.”

I Danmark importeres der omkring 1,7 millioner ton soja, som primært bruges til foder til landbrugets produktionsdyr. Den danske sojaimport stammer primært fra Sydamerika. Gry Bossen mener, at denne potentielle afskaffelse af moratoriet bør få den danske landbrugsindustri op af stolene. “Uden dette moratorium så er der nu slet ingen garanti for at den soja, den danske landbrugsindustri importerer fra Brasilien, ikke har forårsaget rydning af Amazonas regnskoven” forklarer hun og fortsætter: “Situationen i Brasilien har længe været kritisk og de mange skovbrande i år har tydeligt vist, at vi virkelig skal være opmærksomme på hvad vores import og forbrug betyder for naturen i andre lande.” Gry Bossen mener, at den danske landbrugsindustri bør tage afstand fra det der sker i Brasilien og melde officielt ud, at de er bekymrede og ikke vil importere soja fra Brasilien før der kommer tjek på situationen. “Der er nu om muligt endnu mere grund til og bevis for at den danske landbrugsindustri bør tage ansvar for at den soja, de importerer og bruger i den danske svineproduktion, ikke har forårsaget afskovning eller skovbrande” pointerer Gry Bossen afslutningsvis.

Hjælp Verdens Skove med at lægge pres på den danske landbrugsindustri og stille krav til at der ikke importeres problematisk soja, som er skyld i fældningen af tropiske skove og overtrædelser af oprindelige folks rettigheder - skriv under her

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.