Vild skovnatur rummer en stor biodiversitet, men der findes kun meget lidt af den i Danmark.

Danmark mangler vild skovnatur: Politikerne har et ansvar, men alle kan hjælpe til

Biodiversitetskrisen i Danmark skyldes i høj grad kritisk mangel på vild skovnatur. Mens 15% af Danmark er dækket af skov, er under 1 procent vild skovnatur. Resten er produktionsskov, der drives for at producere træprodukter og træbaseret biomasse til energiproduktion.

"Den vilde skovnatur rummer en essentiel del af vores biodiversitet, og den er hjemsted for omkring 40% af Danmarks truede og sjældne arter," forklarer Pil Christensen, rådgiver hos Verdens Skove.

Den grønne trepart, bestående af erhvervsorganisationer, en fagforening og Danmarks Naturfredningsforening, skal snart aflevere sine anbefalinger til regeringen. Det største mediefokus ligger på en CO2 afgift til landbruget, men treparten skal også give konkrete anbefalinger til at realisere regeringens løfte om at øge det danske skovareal med 250.000 hektar. Det er næsten 40 procent mere skov.

“Regeringen selv har endnu ikke meldt klart ud, hvilken slags skov den ønsker at rejse. Men politikerne har givet både internationale og nationale løfter om at hjælpe biodiversiteten. Og regeringen lægger selv op til, at ny skov skal være med til at løse biodiversitetskrisen. Det kan produktionsskov ikke. Vi er nødt til at sikre, at vi får mere ny vild skovnatur også,” siger Pil Christensen.

Danskerne prioriterer naturen

Selvom arealet med produktionsskov er vokset, er antallet af truede arter fortsat stigende. På trods af løfter fra skiftende regeringer om at hjælpe den vilde natur er tabet af vigtige levesteder for truede arter fortsat.

“Mange danskere er bekymrede for den alvorlige biodiversitetskrise. Ved politiske valg ligger de grønne spørgsmål helt i top på vælgernes dagsorden. Der er simpelthen et krav til politikerne om, at de lever op til deres løfter om at gøre noget for den vilde natur. Alle lande har et ansvar for at bremse tabet af arter. Danmark er ingen undtagelse, og derfor har vi virkelig brug for mere vild skovnatur," siger Pil Christensen.

"Sammen kan vi gøre en forskel og vise politikerne, at bevarelsen af vild natur er en prioritet for os alle," siger hun.

“Vi håber at mange danskere vil hjælpe os med at lægge pres på deres nationale og lokale politikere, så vi får mere vild skovnatur, og man kan læse mere om hvordan her”.

Det kan du selv gøre

Flere og flere danskere har også taget sagen i egen hånd - de tager skoven tilbage.

“Mange viser deres engagement ved at købe den danske skovnatur fri kvadratmeter for kvadratmeter, så flere og flere skove fritages for produktion og kommercielle interesser og lægges urørte,” siger Pil Christensen.

Den bevægelsen hjælper Verdens Skove på vej. “Hos os kan du frikøbe en kvadratmeter kedelig træmark for 15 kr, som vi så laver om til vild skovnatur. På den måde kan alle være med,” Pil Christensen.

“Borgere sætter også i stigende grad skovnaturen fri på deres egen jord og hjælper biodiversiteten på vej. Og flere yder mindre, men i antal ikke uvæsentlige bidrag ved at åbne deres havelåger for mere vildskab, så der bliver plads til langt flere arter mellem husene, selv i tæt beboede områder,” fortæller Pil Christensen og fortsætter: “Vi har lavet en guide til hvordan man kan gøre noget, uanset om man råder over en altankasse eller flere hektar jord”.

For yderligere oplysninger om Verdens Skoves indsats og hvordan man kan deltage, kontakt presseansvarlig, Jonas Schmidt Hansen på 2625 8208 eller jsh@verdensskove.org

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama, Bolivia, Etiopien og Uganda forsvarer vi de tropiske skove.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.