Teaktræ er en eftertragtet ressource, og priserne er steget kraftigt i de seneste år. Træet bruges til bl.a. møbler, dæk på sejlbåde mm. Træet på billedet er ikke fra Myanmar. Foto: Shutterstock

Danske virksomheder importerer ulovligt teaktræ fra Myanmar

Syv danske virksomheder har fået påbud for at importere ulovligt teaktræ fra Myanmar, og en af dem er blevet politianmeldt. Illegalt tømmer er et massivt problem i Myanmar, der oplever voksende skovødelæggelser og voldelige konflikter.

Den danske import af teaktræ fra Myanmar er næsten fordoblet fra 2015-2016. Men tømmerindustrien i Myanmar er hjemsøgt af så store problemer med korruption, ulovlig skovrydning og voldelige konflikter, at danske virksomheder er forpligtet til at sikre sig, at træet ikke er ulovligt.

Ifølge mediet Danwatch kunne syv danske virksomheder, som importerede træ fra Myanmar i 2016 og 2017, dog ikke dokumentere, at træet var lovligt. De har derfor fået et påbud fra Miljøstyrelsen. Der er tale om virksomhederne Keflico, Global Timber, J.L. Møller Møbelfabrik, Einar Risør Finerhandel, Mandalay, Paustian og Kemp Træ og Finer. Én af disse virksomheder er fortsat med at bryde reglerne og er meldt til Østjyllands politi af Miljøstyrelsen.

Faktisk kan al import af teaktræ fra Myanmar de sidste fem år meget vel have været ulovlig. I 2013 trådte EU’s tømmerforordning i kraft, der stiller skrappe krav til dokumentationen. I tiden siden tømmerforordningen trådte i kraft er der ikke nogen, der har kunne leve op til artikel 6, når de importerede fra Myanmar”, bekræfter Niels Bølling, fuldmægtig i Miljøstyrelsen, overfor Danwatch. Det drejer sig i alt om 1.804.321 kg træ til en værdi af 56.154.368 kroner.

Professor: Dobbelt brud af standarter

Flere af virksomhederne skriver på deres hjemmesider, at de går op i ansvarlighed og bæredygtighed. Global Timber skriver eksempelvis på deres hjemmeside: “Global Timber er stolt af at være blandt verdens førende leverandører af teak. Vores teak er primært sourcet i Myanmar, hvor vi har opbygget tætte relationer med vores leverandører over de sidste mange år.” Selvom Global Timber har fået et påbud fra Miljøstyrelsen, skriver de desuden: “Vi køber kun ind hos godkendte leverandører der overholder EU’s krav til lovligt træ.”

Formuleringerne møder kritik fra professor ved Center for Corporate Social Responsibility på CBS, Andreas Rasche. “Jeg synes, man kan se et dobbelt brud af standarder her. Først har disse virksomheder simpelthen handlet ulovligt. For det andet har de også handlet uetisk, fordi de bryder med deres egne CSR-politikker,” udtaler han til DanWatch.

Danwatch har modtaget et fælles svar fra Keflico, Global Timber og Einar Risør Finerhandel. Her skriver virksomhederne, at de baserer deres risikovurderinger på “en lang række oplysninger, herunder rapporter fra internationale organisationer, NGO’er, regeringskilder, retningslinjer fra og dialog med kompetente myndigheder, videnskabelige rapporter, korruptionsindeks mm.” “Risikobilledet er derfor ikke en statisk størrelse, heller ikke for Myanmar og i vores due diligence indarbejder vi løbende nye oplysninger“, skriver Keflico og Global Timber og Einar Risør Finerhandel.

Danske virksomheders adfærd har stor signalværdi

Danmark er et lille marked for Myanmar. Men de danske virksomheders import er alligevel et problem, mener Andreas Rasche: “Danske virksomheder har helt tydeligt et ansvar. Det handler ikke om størrelsen af markedet eller hvor meget du køber. Det handler om at opretholde standarder, der er international enighed om, og så betyder det ikke noget om man kommer fra Danmark, USA eller Storbritannien“, siger han.

Den vurdering møder opbakning fra miljøorganisationen Verdens Skove, der arbejder med skovbevaring og har fulgt udviklingen i Myanmar.

”Den ulovlige hugst af tømmer er enormt omfattende i Myanmar. Hvis ikke man grundigt og aktivt sikrer sig, at teak importeret herfra er lovligt, er der en overhængende sandsynlighed for, at det er ulovligt. Det har flere undersøgelser vist. De pågældende virksomheders forklaring er derfor ikke det papir værd, den er skrevet på,” vurderer Jan Ole Haagensen, sekretariatschef i Verdens Skove.

Han er enig i, at danske virksomheder bør tage ansvar selvom det danske marked er lille.

"Det burde jo være en selvfølge at virksomheder følger de standarder, der er opstillet og som de selv skriver, at de følger. Ulovlig tømmerhugst er en stor årsag til skovrydning i hele verden. Det skader ikke bare hundredtusindvis af dyre- og plantearter. Det er også en af de største drivkræfter bag klimaforandringer. Som et af verdens rigeste lande er dét ikke et problem, vi kan tillade os at trække på skuldrene af. Hvad lande som Danmark gør, har stor signalværdi,” fastslår Jan Ole Haagensen.

Hos Miljøstyrelsen er man heller ikke i tvivl om importen har betydning, selvom den er lille.

“Det kan godt være, der er nogle danske virksomheder, som føler sig hårdt ramt her, fordi vi har givet dem påbud, men vi bliver nødt til hele tiden at følge op, for ellers kan det eskalere, og så mister tømmerforordningen hele grundlaget,” siger Niels Bølling til Danwatch.

Af hensyn til politiets arbejde har DanWatch fået afslag på aktindsigt i, hvilken virksomhed der er politianmeldt.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.