Verdens Skove hilser lovforslaget om stop af import af kød og soja, der har ryddet skovene i Brasilien

Godt med forslag til stop af import af kød og soja fra Brasilien, der har ryddet skov

Enhedslisten stiller i dag et forslag om et stop for import af kød og soja fra Brasilien som kød og soja, der har været skyld i afskovning som en del af produktionen. Det forslag hilser Verdens Skove velkommen.

Gry Bossen, politisk koordinator i Verdens Skove udtaler:

“Det er helt absurd, hvad der foregår i Brasilien lige nu, hvor præsident Bolsonaro afskaffer love og afmonterer de myndigheder, der passer på skovene. Han bremser aktivt indsatsen imod dem, der overfalder og dræber oprindelige folk og fælder og sætter ild til skoven. Det ville derfor være et enormt vigtigt signal at sende til Brasilien, hvis vi sagde, at vi ikke ville importerer deres soja og kød, før der er styr på tingene i landet.”

Danmark importerede sidste år omkring 1,7 millioner tons soja fra Brasilien, og den soja kommer især fra områder, hvor skovene er blevet ødelagt. Med en stor import af landbrugsprodukter fra Brasilien er Danmark med til at øge efterspørgslen og grunden til at ødelægge skovene.

“Det haster med at nå redde at regnskoven i Brasilien og Amazonas. Brandene, skovrydningen og omlægningen af skov til landbrugsjord accelerer. Hvis vi ikke gør noget nu, bliver vi den generation, der mistede regnskoven. Præsidenten i Brasilien er afhængig af en fortsat handel med udlandet. Derfor er Enhedslistens forslag en rigtig god ide,” siger hun.

I stedet for soja fra eksempelvis Brasilien vil foder til danske produktionsdyr langt hen ad vejen kunne erstattes med danskproducerede proteinkilder. Hvis flere lande lægger pres på Brasilien, vil det kunne betyde, at Brasilien mister handelspartnere, når de rydder skovene.

“Den største årsag til, at presset på skoven stiger er, at der kommer en større og større efterspørgsel vores fødevareproduktion. En stigende efterspørgsel på kød kræver mere og mere plads til at producere soja og andre proteiner til dyrefoder. Det gælder også efterspørgslen fra dansk landbrug. Derfor er det vigtigt at politikerne handler nu og siger til stop for import af kød og soja produceret som følge af afskovning i Brasilien,” siger Gry Bossen og fortsætter:

“Vi kan godt nå at redde regnskoven, men det kræver, at vi vores del af verden også tager ansvar for det aftryk, som vores import sætter på regnskoven og kloden. Vi har en stor handlemulighed her, som vi bør benytte, inden det er for sent.”

Lovforslaget hedder “B 15 Forslag til folketingsbeslutning om et stop for import af kød og soja produceret som følge af afskovning i Brasilien,” og det er på vej i 1. behandling i Folketinget.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.