Urørt skov, som her Draved Skov, er den mest effektive måde at fremme biodiversiteten. Foto: Rune Engelbreth

Ny naturpakke kan blive et lille, men vigtigt skridt i den rigtige retning

Verdens Skove glæder sig over, at skovnaturen bliver prioriteret i regeringens nye naturpakke, men peger også på en række faldgruber. Hvis regeringen implementerer pakken på den rigtige måde, kan den blive et skridt på vejen mod en rigere natur – om end et lille et.

Fredag morgen lancerede regeringen sin nye naturpakke til 363,5 millioner kroner, der blev landet med støtte fra de andre partier i blå blok. Naturpakken skal ifølge en pressemeddelelse fra Miljø- og Fødevareministeriet: ”skabe fremgang for naturen og bedre tilgængelighed til naturen” ved hjælp af en naturindsats i skovene, en indsats for forbedret bynær natur og øget friluftsliv, samt en fortsættelse af diverse tidligere naturtiltag. Desuden fokuseres der på at uddanne landmænd i naturpleje, en gennemgang af naturlovgivningen og muligheder for at bytte naturarealer med hinanden.

Verdens Skove glæder sig især over en specifik del: Udlæggelse af 10.000 hektar ny urørt statsskov til gavn for biodiversiteten. Og der er flere positive takter i naturpakken, mener Thor Hjarsen, biologisk rådgiver for Verdens Skove:

”Det glæder os, at der endelig kommer et politisk naturudspil, der prioriterer skovnaturen. Det er både fornuftigt og tiltrængt, fordi det er her, der er mest biodiversitet at hente,” siger han og uddyber:

”Vi kan se, at man har lyttet til Verdens Skove og biodiversitetseksperterne på en række områder. Det gælder både udlæggelsen af mere urørt skov, de sammenhængende naturområder og dynamik i naturen, og at man vil se på at få samlet naturlovgivningen i en natur- og biodiversitetslov. Det er alt sammen rigtig positive tiltag.”

Kun et lille skridt

Rosen kommer dog ikke uden forbehold. For naturpakken er langtfra nok til at stoppe tilbagegangen af arter i Danmark, forklarer Thor Hjarsen:

”Selvom der tales om 10.000 hektar ny urørt skov, og det er en start, så er det meget mindre end de 25.000 hektar, der var tale om inden valget, for slet ikke at tale om de 75.000 hektar, som forskerne siger der minimum skal til for at sikre biodiversiteten. Det er skuffende og ærgerligt, at der ikke er afsat nok midler til at hæve ambitionsniveauet. Vi må håbe, at både den nuværende og kommende regeringer ser dette som et første skridt på vejen, som der skal følges op på med yderligere tiltag.”

Fortsat hugst i urørt skov

En anden potentiel spyflue i suppen for Verdens Skove er, at der i aftalen åbnes op for en ”indfasning” af den urørte skov, hvor det vil være tilladt at hente ”økonomiske værdier” ud af områderne i 10 år mere i løvskove og 50 år mere i nåleskove, inden hugsten helt stoppes. Der skal dog efterlades minimum 20 træer per hektar.

”Det er ikke i orden, at man i så mange år frem fortsat skal kunne hente træ ud af de skove, der gøres urørte. Det kan nogle steder give fin mening for naturen at tynde ud i starten, men hvis der for eksempel fjernes for mange gamle træer, så skader man netop de naturværdier, man gerne vil sikre. Det afgørende er, hvor der konkret tages hvor meget træ, og hvilket. Djævlen ligger som bekendt i detaljen. Det må være et krav, at de 20 træer, der efterlades per hektar, som minimum er fra den oprindelige bevoksning og det er de ældste løvtræer, så vi ikke får udhulet hele pointen med urørt skov i de kommende 10 år,” understreger Thor Hjarsen.

Implementering bliver afgørende

I det hele taget bliver det helt afgørende spørgsmål, hvor og hvordan den urørte skov bliver udlagt, hvis naturpakken skal have en effekt, mener Verdens Skove. Thor Hjarsen forklarer:

”Det vigtige bliver, om man klatter de 10.000 nye hektar urørt skov ud i små frimærke-områder, eller satser på en eller flere store, sammenhængende skove i områder, der giver mening. At udlægge hele Gribskov som et ambitiøst statsligt laboratorium for urørt skov og vild natur ville være det helt rigtige sted at starte.”

Verdens Skove håber derfor, at regeringen og forligspartnerne fortsat vil arbejde sammen med biodiversitets-forskere og grønne ngo’er når naturpakken skal implementeres i løbet af det næste års tid.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.