En munduruku pige ser på til en demonstration i landsbyen Sawré Muybu i Amazonas - Foto: Rogério Assis/Greenpeace

Verdens Skove støtter den mest ambitiøse plan nogensinde

Kender du de 17 Verdensmål? De er en rigtig god nyhed, så hvis du ikke kender dem, så læs mere her:

Verdens Skove bakker op om kampagnen Verdens Bedste Nyheder. Fredag den 9. september deler frivillige, fra blandt andet Verdens Skove, flyers og goodiebags ud for at gøre opmærksom på, at Verden generelt er blevet et bedre sted at leve i. Verdens Bedste Nyheder blev netop dannet med det formål at fortælle om alle de fremskridt, der sker på kloden, hvad enten det er fattigdom, børns vilkår eller miljø.

I 2015 vedtog FN den meste ambitiøse plan nogensinde for verdens fremtid. 17 overordnede mål skal løse verdens problemer, og første skridt er at udbrede kendskabet til målene. Verdens Skove arbejder sammen med Verdens Bedste Nyheder om at promovere de 17 Verdensmål og de fremskridt, der sker på kloden.

Især mål 15 Livet på Land er en god nyhed for Verdens Skove. Det hedder: "Vi skal beskytte, genoprette og støtte bæredygtig brug af økosystemer på land, fremme bæredygtigt skovbrug, bekæmpe ørkendannelse, standse udpining af jorden og tab af biodiversitet"

Det er noget, der haster, men det er godt, at vi har en fælles, global plan. Og den er ikke urealistisk.

Indenfor skov og klima sker der mange fremskridt. Vi kan vi fortælle, at grøn turisme vokser i Vietnam, hvilket mindsker presset på illegal skovhugst. En lille landsby i Rwandas højland, er blevet en grøn rollemodel for, hvordan klimasikring kan skabe grobund for bæredygtig udvikling. Det oprindelige munduruku-folk i Brasilien har vundet en historisk stor sejr mod byggeriet af et stort dæmningsprojekt i hjertet af Amazonas.

Hold øje med vores seje, frivillige fredag morgen.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.