Viasat lancerer 3D

Som den første TV-distributør i Danmark tilbyder Viasat nu en 3D tjeneste. Den nye tjeneste kan bruges af Viasats satellit-TV kunder, hvis de er i besiddelse af det rigtige udstyr og abonnement. De får adgang til live fodbold fra UEFA Champions League – blandt andet FCK - og film on demand.

Nu kan Viasats kunder få TV-underholdning i 3D. Sporten kommer til at levere live udgaven, og det bliver i første omgang kampe fra knock out fasen af den igangværende Champions League sæson. Lodtrækningen finder sted i morgen, hvorefter det står klart, hvilke hold der møder hinanden i de tre runder, som afvikles i februar og marts 2011. Viasat vil først tage stilling til, hvilke kampe der vil blive tilbudt kunderne i 3D, efter lodtrækningen. Viasat har dog allerede besluttet, at FCK’s hjemmekamp i 1/8-finalen vil blive produceret og vist i 3D.

”Det betyder meget for os, at vi i dag kan lancere en 3D tjeneste. Viasat har helt tiden fokus på produktudvikling og på at skabe merværdi for vores kunder. Med vores 3D tjeneste ligger vi helt i front af TV-udviklingen. 3D er stadig kun i sin spæde start, men vi er overbeviste om, at det vil tage fart i 2011. Flere og flere fladskærmsproducenter udvikler skærme til 3D, og det vil betyde en øget efterspørgsel efter det unikke indhold. Det skal vi selvfølgelig kunne levere - og det kommer vi til med blandt andet FCK, ” siger adm. direktør i Viasat, Kim Poder.

Foruden sport får kunderne mulighed for at se film on demand. De kan allerede fra i dag gå ind og leje film som blandt andet animationsfilmen ”Det regner med frikadeller”. Der ligger også science fiction og gysere i filmudbuddet.

Det kræver en 3D fladskærm og tilhørende briller at kunne se indholdet i Viasats nye 3D tjeneste. Derudover skal kunderne abonnere på Stor Danmarks-Pakke. Hvis de gerne vil leje film, kræver det desuden et Viasat OnDemand abonnement, en 2Mbit internetforbindelse samt en boks med harddiskoptager. Kunden behøver ikke en optagefunktion for at se sport i 3D. Langt de fleste af Viasats TV-bokse er i stand til at vise 3D. Leje af film koster 59 kr. per styk.

Viasats 3D lancering sker i et samarbejde med Samsung. Udsendelse af 3D live foretages sammen med SES-ASTRA.

• Kunst, kultur, underholdning

Viasat Broadcasting er en del af den internationale mediekoncern Modern Times Group (MTG), der har aktiviteter på fire kontinenter. Aktiviteterne dækker free-TV, betalings-tv, radio og indholdsproduktion. MTG’s Viasat Broadcasting distribuerer free-TV og betalings-tv-kanaler på egen satellitplatform samt i tredjepartsnetværk. Viasat tilbyder også tv-indhold over internettet. MTG er den største aktionær i Ruslands førende tv-udbyder, CTC Media. Modern Times Group er en vækstvirksomhed og noteret på Nasdaq OMX i Stockholm. For mere information se væsentligst mtg.se og viasat.dk.