Sådan får du styr på de danske cykelregler

Sådan får du styr på de danske cykelregler

Det er altid en god idé at holde sig opdateret på cykelreglerne. Især hvis man er glad for at cykle. Måske er der en ting eller to i de lovpligtige regler, som du ikke var klar over. Læs mere og lær lidt om forskellen på anbefalinger og lovpligtige regler for cykling i Danmark.

Heldigvis er der rigtig mange danskere, der nyder at køre rundt til deres daglige gøremål på deres cykel. Særligt i de større byer er der rigtig mange cykler på vejene. Uanset hvor man kører, er det dog vigtigt, at man kender reglerne for, hvordan man cykler på de danske veje. For der er nemlig forskel på anbefalinger og decideret lov. Det gælder eksempelvis cykelhjelme. Det er nemlig ikke lovpligtigt at bære en cykelhjelm. Det er selvom, at en cykelhjelm spiller en stor rolle i at køre sikkert på vejen. Når man bærer cykelhjelm, så er det halvtreds procent mindre risiko for en hovedskade, hvis man skulle falde. Derfor anbefales det af Rådet for Sikker Trafik, at man altid har cykelhjelm på. Det er dog ikke lovpligtigt, så man er altså derfor fri til at vælge selv.

De vigtigste regler at kende

Selvom det ikke er en lov at bære cykelhjelm, så er der faktisk nogle love om, hvordan man skal køre på cykelstierne. Først og fremmest, så er det lovpligtigt, at man kører i højre side. På samme måde skal man køre på en cykelsti, hvis der er en. En anden lovbestemmelse er, at man skal køre med lys på cykel i lygtetændingstiden. I det tidsrum skal man have for- og baglygte, som man skal kunne se fra 300 meters afstand. Derudover skal du give altid give tegn med armen, når du stopper eller svinger, ligesom det er forbudt at bruge en håndholdt mobil, mens man kører. Det er en god idé at kende disse regler, inden man begiver sig ud på cykelstierne. Både for sikkerhedens skyld og for at undgå en eventuel bøde.

Anbefalinger til sikkerhed

Udover de lovpligtige regler, så er der nogle anbefalinger til sikkerhed, som også kan være gode at holde sig for øje. Selvom du ikke kan få en bøde, så bidrager anbefalingerne til både din egen og andres sikkerhed. Det gælder som nævnt i forhold til cykelhjelme, som det anbefales altid at bære, uanset om man kører i byen eller på landet. Der er heller ingen regler i forhold til promillegrænse, når det kommer til cykelkørsel. Det er dog en regel, om at du ikke må køre på cykel, hvis du er for fuld til at køre sikkert. Det kan du faktisk få en bøde for. Men som udgangspunkt skal man selv vurdere, hvornår man synes grænsen går. Det anbefales i grunden ikke at køre cykel, hvis man er beruset. Det udgør nemlig en stor risiko for både dig selv og andre. Nu hvor du har helt styr på de reglerne for de danske cykelstier, så er du klar til sikkert at cykle ud i verden.