ÆrøXpressen genåbner færgerute til Marstal

Til december genopstår færgeruten mellem Rudkøbing på Langeland og Marstal på Ærø. Færgen døbes ÆrøXpressen og er en nybygget hybridfærge. Ærøs nye færge øger øens færgekapacitet til gavn for både turisme, erhvervsliv og øboer.

Færgeselskabet ÆrøXpressen A/S forventer, at den nye hybridfærge bliver godkendt af Søfartsstyrelsen i starten af december. Derefter skal færgen sejle et antal prøveture mellem Rudkøbing og Marstal, inden hun er klar til drift.

”Med ÆrøXpressen får Ærø fem færger til og fra Ærø. De rejsendes fleksibilitet har aldrig været større. Vi er forbundet til Als i Syddanmark og videre til Tyskland, til Fyn og til Langeland, Lolland og Falster”, siger turist- og erhvervsdirektør Chris Hammeken.

Årligt besøger cirka 250.000 turister Ærø. Sammen med de cirka 6000 øboer og flere hundrede lokale virksomheder kan de nu glæde sig over mere end 25 daglige afgange til og fra Ærø.

”Ærø er i vækst, fordi Ærø er et stykke Danmark, vi ikke ser mange andre steder. Her er natur, ro i sindet og bevaringsværdigt samtidig med, at nutiden blomstrer med højt ydende fibernet og iværksætteri, som rækker ind i fremtiden”, fortæller han og fortsætter: ” Med ÆrøXpressen kan vi byde mange flere velkommen til Ærø. Det ærøske erhvervsliv, pendlere, ærøboer og turister får alle glæde af den øgede færgekapacitet”.

Billetsamarbejde sikrer fleksible rejsevilkår for passagererne

ÆrøXpressen A/S og det kommunale færgeselskab Ærøfærgerne har indgået et billetsamarbejde, som går ud på, at en billet giver adgang til at rejse med begge færgeselskaber. Dermed får de rejsende en langt større fleksibilitet ift. afgange.

Direkte forbindelse mellem København og Ærø

Forud for indsættelsen af ÆrøXpressen har færgeselskabet arbejdet benhårdt på at sikre passagererne gode forhold under hele rejsen. Søren Vestergaard, direktør for ÆrøXpressen, fortæller: ”Vi arbejder hele tiden på at skabe fleksible løsninger for vores færgepassagerer. Derfor har vi indsat en forbindelsesbus fra færgehavnen i Rudkøbing til banegården i Svendborg. Og så arbejder vi på at etablere et samarbejde med Flixbus, som giver vores rejsende en direkte forbindelse fra Ærø til København”.

Fejring og dåb

Den 30. november kl. 12-17 inviterer ÆrøXpressen A/S på dåb, fest og fyrværkeri på havnen i Marstal. Færgen kan ses i havnen, og butikkerne i Marstal byder på særlige ”Xprestilbud” i dagens anledning.

Fakta om ÆrøXpressen

• Færgen er en hybridfærge med plads til maksimalt 32 biler og 196 passagerer.
  • ÆrøXpressen er resultatet af et privat initiativ i Marstal finansieret af privatkøbte aktier samt fondsmidler m.m. Ved færgeselskabets første aktiemission i 2018 blev der tegnet private aktier for mere end 7.000.000 kr.

Yderlige oplysninger

Turist- og erhvervsdirektør Chris Hammeken, mobil 41 27 72 94