Ni folketingspolitikere i Marstal

En ny fotoudstilling af Klaus Hosting åbner torsdag den 27. juni kl. 20 i Marstal. Ni folkevalgte Christiansborg politikere er fotograferet med lukkede øjne på et tidspunkt, hvor de tilfældigt blinker.

Fotografen Klaus Holsting har i mange år og under bl.a. ti valgkampe fotograferet danske politikere. Han har mange gange tænkt, at politikerne skulle vises i et andet lys end det, som de også selv er med til at skabe. Igennem de seneste tre år har han derfor samlet de billeder, man normalt ville kassere. Det er der kommet en udstilling ud af, som vises i havnen i Marstal.

Billederne af danske folkevalgte en del af den større udstilling ’90’, som blev vist forskellige steder i Danmark i forbindelse med folketingsvalget i juni 2019. Ni af billederne er nu kommet til Ærø direkte fra Folkemødet på Bornholm, hvor de senest har været udstillet.

”Folkestyret er under pres, det liberale demokrati skal holdes ved lige og debatteres konstant. Udstillingen ’90’ er et forsøg på at bidrage til det.”, udtaler fotograf Klaus Holsting.

I Danmark står ingen over, ingen ved siden af Folketinget. Lovgiverne er vores magthavere. Andre har ypperstepræster, diktatorer eller centralkomiteer, vores magthavere er almindelige mennesker, som vi kan møde på gågaden eller i Netto. Udstillingens mål er bl.a, at fange denne folkestyrets mest elementære grundpræmis, og minde os om hvor enkelt - og spinkelt - det er.

Åbning, taler og et lille glas

Udstillingen åbner torsdag den 27. juni kl. 20 ved Beddingsvej i Marstal Havn. Der er gratis adgang.

Forstander Susan Hinnum fra Kunsthøjskolen Ærø holder åbningstalen, hvorefter fotograf Klaus Holsting fortæller om processen og ideen bag billederne.

Fotoudstillingen kan ses hele sommeren.

Biografi
Klaus Holsting har været fotograf i mere end 30 år, både ved dagblade som Information og Politiken, men også i mange år som selvstændig. Han har udgivet flere fotobøger, senest om Nørreport Station, og er flere gange præmieret ved Årets Pressefoto.

• kunst på ærø

Claus Hattesen

Pressekontakt Bestyrelsesformand ved Ærø Turist & Erhvervsforening +45 40 40 26 84