Premiere på fly fra Kastrup til Åre, Vemdalen og Östersund

Nemt, hurtigt og billigt kan man nu komme til to af Sveriges bedste skidestinationer med fantastisk skiløb og mange aktiviteter. For nu lancerer easyJet en direkte flyvning fra København til de nordligt beliggende skisportssteder, Åre og Vemdalen, tæt ved byen Östersund.

Der er godt nyt til alle skientusiaster i Danmark. Perfekte løjper, smukke snelandskaber og vintersol på næsen venter. Og uanset om man er nybegynder eller lidt af en pisteekspert, er man sikker på at få gode oplevelser på skiene, hvis man retter dem højt mod nord, f.eks. Åre og Vemdalen.

I den kommende skisæson kan skifolket tage direkte fly fra Kastrup til Åre, Vemdalen og Östersund med take off hver lørdag. Første flyvning finder sted den 16. december, og der flyves frem til og med påske. Det har været muligt at booke billetter fra den 11. juli, og billetsalget er allerede godt i gang.

I forbindelse med flyankomst er der direkte transfer fra lufthavnen til Åre og Vemdalen.

”Vi danskere tager allerede i stor stil til en lang række populære skisportssteder i Sverige. Nu bliver det nemmere at komme på ski i det nordligste Sverige, Åre og Vemdalen, og det vil mange hilse velkomment, både par, børnefamilier og skiklubber, som kan glæde sig til det gode skiløb og den flotte natur”, siger Anna Kron Boysen.

Sidste års lancerede easyJet direkte flyvninger fra London til Åre og fik på den baggrund de britiske besøgstal til at stige med 35 procent allerede det første år, takket være den kortere rejsetid. Nu bliver rejsetiden til Åre og Vemdalen også kortere og mere bekvem for danske skiløbere.

Fakta om de tre skisportssteder, der nu kan nås med fly

Åre

Åre byder på en unik kombination af skiløb og international stemning i den hyggelige og trendy fjeldby. Åre siges også at være Sveriges skihovedstad, for udfordringerne for skiløberne er talrige, både tilpasset dem med masser af kilometer skiløb i benene, og dem, der skal prøve det for allerførste gang.Fra Åre By tager man liften op til toppen af Åreskutan, som ligger 1.420 meter over havet. Herfra er udsigten betagende og skiløbet fantastisk – såvel på som uden for pisten. Sveriges højest beliggende café ligger såmænd på toppen af Åreskutan i Åre. Torvet i Åre, som er byens centrum, er ydermere en hyggelig ramme for skiløbets liv med butikker og restauranter.

Vemdalen

Højt placeret over havet ligger Vemdalen. De seneste sæsoner er området blevet opgraderet med seks nye 6-stols ekspreslifter og flere nye nedfarter, og så er området velsignet af store faldhøjder. Vil man som gruppe eller familie op på fjeldet sammen, kan 6-stolsliften Grizzly Express benyttes, som hurtigt og bekvemt tager skifolket til toppen. Herfra kan der vælges piste efter niveau med mulighed for en nedfart på 2 kilometer. Vemdalens liftkort er gyldigt i alle tre skiområder: Björnriket, Vemdalsskalet og Klövsjö/Storhogna.

Östersund

Östersund er en rigtig vintersportsby med masser af udendørsaktiviteter og udsigt over søen Storsjöns og Jämtlands bjergkæde. Storsjön er Sveriges femtestørste sø, og havnen, midt i centrum, er hjertet og udgangspunktet for mange af vinterens aktiviteter. Området er især kendt for det fabelagtige langrendsløb med 90 km sporsystem. Havnen, eller Vinterparken som den kaldes, er også udgangspunkt for snescooter-safari, heste- og hundeslædekørsel, etc. Vinterbadet tilbyder sauna, bad i træfyrede tønder og bade i isbjerget. Der er tale om et af Nordeuropas bedste skisportsstadion, som da også hvert år afholder Worldcup i skiskydning.

• Turisme

• östersund
  • easyjet
  • vemdalen
  • åre
  • skiferie
  • ski

Visit Sweden er en kommunikationsvirksomhed, der promoverer Sverige som rejsedestination og styrker det svenske brand internationalt. Vores vision er at skabe lyst til Sverige og inspirere flere udenlandske turister at rejse til Sverige. Vi er tilstede i 10 lande over hele verden og kombinerer lokal tilstedeværelse med markedsomfattende kommunikation. Visit Sweden ejes ligeligt mellem den svenske stat gennem Erhvervsministeriet og det svenske turisterhverv gennem Svensk Turism AB.

Anna Kron Boysen

Pressekontakt Senior PR Manager +45 2616 1376