Thomas Schmall, direktør for Volkswagen Group Components, og Ministerpræsident i Niedersachsen åbner det nye top moderne batterilaboratoriecenter

Nye batterilaboratorier: Volkswagen tager næste skridt i retning mod udvikling og produktion af egne battericeller

• Et topmoderne laboratoriecenter for battericeller åbner i den tyske by Salzgitter
  • En styrkelse af Tysklands position inden for elektrisk mobilitet: Volkswagen Group Components investerer yderligere 70 millioner euro i en udvidelse af batteriforskningen og skaber ca. 250 hightechjobs
  • Know-how inden for udvikling, produktion og genanvendelse: Lokationen i Salzgitter vil gradvist blive udbygget til at være Europas førende battericentrum
  • Thomas Schmall: ”Vi er hele tiden i gang med at implementere vores teknologiske køreplan og gøre Volkswagen til en af de vigtigste spillere inden for batteriteknologi.”

Volkswagen Group Components åbner i disse dage et af Europas mest moderne laboratorier til battericelleforskning og -udvikling i den tyske by Salzgitter. Det betyder, at koncernen udbygger sin ekspertise inden for batteriteknologi yderligere og tager næste skridt i retning mod udvikling og produktion af egne battericeller til Volkswagen-koncernens elektriske modeller. Fra 2025 vil produktionen af Volkswagens egen battericelle starte op på fabrikken i Salzgitter. I fremtiden vil ca. 250 eksperter arbejde med forskning på områderne battericelleudvikling, analyse og testning på i alt fire laboratorier. Volkswagen investerer ca. 70 millioner euro i faciliteterne.

”Med de nye topmoderne laboratorier udvider vi vores ekspertise inden for udvikling, proces og produktion af battericeller – det centrale element i bilmodeller med en elektrificeret drivlinje. Volkswagens lokation i Salzgitter viser, hvordan omstillingen af den tyske bilindustri fra konventionelle drivlinjer til elektrisk mobilitet kan foretages med succes. Vi tiltrækker topforskere og, som pioner i branchen, skaber morgendagens jobs,” siger Thomas Schmall, som er den øverste tekniske chef hos Volkswagen AG og administrerende direktør for Volkswagen Group Components, der har ansvaret for køreplanen for batteri- og opladningsteknologi på tværs af alle mærker i koncernen. Køreplanen blev præsenteret i forbindelse med ”Power Day” i marts 2021, og fremtidens teknologier inden for batteri og opladning var igen i fokus som de primære områder i koncernens NEW AUTO-strategi, der blev lanceret i juli måned.

”Med åbningen af laboratorierne har vi nået den næste strategiske milepæl. Nu går vi videre for fuld styrke med forberedelserne til vores egen battericelleproduktion,” siger Thomas Schmall. Koncernens nye egenproducerede battericelle til volumensegmentet skal efter planen produceres på koncernens gigafactory i Salzgitter fra 2025. Volkswagen koncernen har planer om i samarbejde med forskellige partnere at drive seks battericellefabrikker i Europa i 2030 med en produktionskapacitet på 240 GWh. Det forventes, at der vil blive produceret battericeller med en årlig kapacitet på 40 GWh i Salzgitter. Koncernens nye egenproducerede battericelle forventes at skabe synergier og reducere batteriomkostningerne med op til 50 %.

Ministerpræsidenten i den tyske delstat Niedersachsen udtaler: ”Hvis der er ét sted, hvor man p.t. kan se, hvad der menes med ”omstillingen af bilindustrien”, så er det Salzgitter. I årtier har Volkswagen-fabrikken i Salzgitter forsynet millioner af biler med motorer. Med den øgede elektrificering foregår der nu en trinvis omstilling til fremtidssikret og fremtidsorienteret battericelleproduktion på fabrikken. Hjertet i bilindustrien vil banke elektrisk i fremtiden. Og det banker i Niedersachsen.”

Kompetencecentret i Salzgitter har ansvaret for hele koncernens materialetests, godkendelsestests, kvalitetssikring og serieproduktion af celler til elbilsbatterier. Ud af de ca. 500 medarbejdere ved Center of Excellence (CoE) Battery Cell i Salzgitter er omkring 160 p.t. involveret i udviklingen af battericeller. Ved udgangen af 2022 forventes det, at CoE vokser til over 1.000 medarbejdere, herunder ca. 250 eksperter inden for forskning, analyse og udvikling af brugbare cellematerialer og -formater.

De nye laboratorier vil give mulighed for omfattende testprogrammer med op til 200 forskellige analysemetoder samt udvikling af nye sammensætninger af materialer og kemiske stoffer på et areal, der i begyndelsen er på 2.500 kvadratmeter. ”Fremover vil innovationer inden for nutidens og fremtidens battericeller komme fra Salzgitter,” forklarer Frank Blome, som er Head of the Battery Cell and Battery System Business Unit. Udstyret gør de nye laboratorier til nogle af de mest moderne faciliteter til battericelleforskning i Europa.”

Her anvendes banebrydende teknologier til at udvikle battericellerne. I Salzgitter finder man fx et af de få eksisterende elektronscanningsmikroskoper til genkendelse af litium. Andre elementer af udstyret omfatter et højautomatiseret testområde, hvor battericellerne testes for deres effekt og tegn på aldring under hurtig opladning og afladning. Testen omfatter battericeller, som kan oplades fra 5 til 80 % batterieffekt på 12 min.

Udviklingsprocesserne er yderst effektive takket være en intelligent sammenkobling af produktions-, analyse- og testdata. For at sikre perfekt interaktion er laboratorierne opdelt i fire områder: I celleudviklingslaboratoriet vurderes nye materialer med hensyn til deres brugbarhed og kemiske formuleringer, og derudover videreudvikles elektrodematerialerne og processerne. Lovende innovationer sendes direkte herfra til pilotproduktionslinjen lige ved siden af med henblik på produktion i mindre målestok.

I analyselaboratoriet skiller forskerne battericellernes komponenter og råmaterialer ad for at udføre konkurrencemæssige analyser og kvalitetssikring.

I miljø- og sikkerhedslaboratoriet undergår battericellerne holdbarhedstests i seks specielle kamre, hvor de eksempelvis udsættes for elektrisk, termisk og mekanisk påvirkning. Her forskes der også i nye testmetoder.

I det elektrisk testområde bliver både celler fra laboratoriet og fra serieproduktionen i alle formater og effektklasser målt elektrisk og testet, hvad angår præstationer, aldring og robusthed på langt sigt.

”Her fremmes en af de vigtigste fremtidige teknologier for Volkswagen koncernen. Alt det, der foregår på Center of Excellence Battery Cell, har til formål at sikre elbiler til alle koncernens mærker med størst mulig rækkevidde, opladningseffekt, bæredygtighed og sikkerhed,” forklarer Frank Blome.

Note til redaktionen: Ekstra informationer og billeder fra åbningen kan downloades fra Volkswagen Newsroom på www.volkswagen-newsroom.com.

Volkswagen er siden 2011 det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2020 solgte mærket 24.770 personbiler og 4.143 biler til erhvervslivet. De seneste år har Volkswagen kørt en modeloffensiv indenfor SUV-segmentet med introduktionen af succesfulde modeller som T-Cross, T-Roc, Tiguan og Touareg, men også modeller som Polo, Golf og Passat er populære hos danskerne. Volkswagen tog hul på en ny epoke med den nye ID.3 elbil, der agerer spydspids i mærkets omfattende satsning indenfor e-mobilitet. ID.3 er starten på en helt ny familie af elbiler, der med tiden ville dække mange forskellige segmenter.

Hos Volkswagen arbejder vi ud fra målsætningen om at skabe landets mest tilfredse kunder, der skal have kvalitetsprodukter og god service til fair priser. Volkswagen Danmark har ca. 40 ansatte og Mads Nør Lauvring er direktør for Volkswagen Personbiler og Ib Jakobsen for Volkswagen Erhvervsbiler. Volkswagen er en del af Skandinavisk Motor Co., der står for importen af Volkswagen erhvervs- og personbiler, SEAT og Skoda. Vi har hovedsæde i Brøndby og på landsplan er vi ca. 1.300 ansatte i Skandinavisk Motor Co. hvis administrerende direktør er Lars Kornelius.

Volkswagen har siden 2011 været det bedst sælgende bilmærke i Danmark. I 2022 solgte mærket 17.141 personbiler og 3.338 biler til erhvervslivet.
Volkswagen tog i 2020 hul på en ny elektrisk æra med introduktionen af ID.3. Den var bygget på MEB-platformen, der er udviklet specifikt til elbiler og som vil være rygraden i Volkswagen elektriske ID.-familie. I 2021 fulgte introduktionen af ID.4, en elektrisk SUV, der i samme år blev den mest solgte elbil i Danmark. I 2022 blev ID.5 introduceret og bidrog til, at Volkswagen med et salg på 5.210 biler blev det mest solgte mærke i elbilsegmentet med en markedsandel på 16,9 %.
Volkswagen præsenterede i 2021 deres ACCELERATE-strategi, der frem mod 2026 indeholder investeringer for 16 milliarder euro i e-mobilitet, hybriddrivlinjer og digitalisering.
I løbet af 2023 introducerer mærket nye elbiler som ID. Buzz og ID.7, og frem mod 2026 vil Volkswagen på verdensplan introducere 10 nye elbiler. Målet er at kunne tilbyde 100 % elektriske alternativer i alle de store volumensegmenter, og i 2030 skal elbiler udgøre 70 % af Volkswagens totale salg i Europa. I 2033 stopper Volkswagen produktionen af modeller med forbrændingsmotorer til det europæiske marked.
I 2022 udgjorde modeller med forbrændingsmotorer cirka 70 % af Volkswagens salg i Danmark, og her var det især modeller som Polo, Taigo, T-Cross og T-Roc, der sikrede Volkswagens førerposition.