Volvo Cars' SUV-modeller

SUV-succes giver Volvo Cars 6. rekord i træk med over 700.000 solgte biler

Volvo Cars har i 2019 sat en ny sjette, global salgsrekord i træk og bryder dermed for første gang i sin 93-årige historie igennem 700.000-mærket for antallet af solgte biler. Virksomheden registrerede et salg på 705.452 biler i 2019, en stigning på 9,8 procent sammenlignet med 2018, og vækstede dermed mere end det samlede marked på tværs af alle regioner.

Den nye salgsrekord understøttes af fortsat stærk efterspørgsel efter Volvo Cars' prisbelønnede modelrække. De tre SUV-modeller udgjorde et særligt højdepunkt, da virksomheden vandt markedsandele i Kina, USA og Europa midt i stagnerende bilmarkeder.

Virksomheden registrerede også en stærk efterspørgsel efter sine elbiler, både med hensyn til registreret salg og detailordrer. Samlet set solgte Volvo Cars 45.933 plug-in hybrid-modeller i 2019, en stigning på 22,9 procent i forhold til 2018 og mere end det dobbelte af antallet i 2017.

"Jeg er meget glad for at se, at vi for første gang i vores historie solgte mere end 700.000 biler, mens vi vandt markedsandele i alle vores vigtigste salgsregioner," siger Håkan Samuelsson, CEO. "Vi tilstræber at bygge videre på denne positive trend i 2020, når vi begynder at udrulle vores Recharge-serie af genopladelige Volvo-biler."

Kendetegnende for styrken af Volvo Cars´ modelportefølje og salgsresultater i 2019 er, at virksomheden slog sin tidligere årlige salgsrekord på 642.253 biler, der blev sat i 2018, næsten en hel måned før årets udgang. December var virksomhedens bedste salgsmåned nogensinde i form af en 23,4 procents år-til-år stigning på 74.239 solgte biler.

I Kina solgte Volvo Cars 154.961 biler i 2019, en stigning på 18,7 procent sammenlignet med 2018 - med komfortabel afstand til det samlede marked. Resultatet er en all-time rekord for Volvo Cars i Kina og det højeste salgstal, virksomheden har opnået nogensinde på et enkelt marked.

I USA solgte Volvo Cars 108.234 biler og overskrider dermed for første gang siden 2007 100.000-tærsklen for solgte biler. Sammenlignet med 2018 steg salget med 10,1 procent.

I Europa var salget særlig stærkt i Tyskland, hvor virksomheden solgte mere end 50.000 biler for første gang i sin historie, mens Storbritannien registrerede sit bedste salgsresultat siden 1990.

Andre markeder, der kunne fremvise deres bedste salgsresultater i virksomhedens historie nogensinde, omfattede Australien, Belgien, Brasilien, Tjekkiet, Ungarn, Sydkorea, Polen og Portugal. Volvo Car Denmark har haft sit bedste salgsresultat i 2019 siden 1986.

XC60 SUV fortsætter med at være den bedst sælgende bil for virksomheden globalt, efterfulgt af SUV’erne XC40 og XC90, mens sedanerne og stationcarene i 90- og 60-serien også bidrog til volumenvækst i henholdsvis Kina og Europa.

I år vil Volvo Cars begynde at udrulle sin Recharge-modelrække på markeder over hele kloden. Recharge vil være det overordnede navn for alle genopladelige Volvo-biler med fuldelektrisk og plug-in hybrid-drivline.

Recharge-modelserien har til formål at øge salget af Volvo Cars' genopladelige biler og via incitamenter at tilskynde førere af plug-in hybrid-modeller til at bruge Pure-funktionen så meget som muligt. Dette blandt andet ved at tilbyde et års fri elektricitet ved køb af en ny Volvo plug-in hybrid, når føreren kører i Pure Mode. Volvo Cars sigter imod, at plug-in hybrid-biler kommer til at udgøre 20% af det samlede salg i 2020.

Hver Volvo kan fås i en Recharge-udgave, fra den lille XC40 SUV til 60-seriens biler og til det store XC90 SUV-flagskib. Volvo Cars er den eneste bilproducent, der tilbyder en plug-in-variant til hele sit modeludvalg. Og fra efteråret 2020 starter salget i Danmark af XC40 Recharge P8, Volvo Cars' første fuldelektriske bil.

Nedenfor ses en detaljeret opgørelse over salget fordelt på regioner.

December Januar- December
2018 2019 Ændring 2018 2019 Ændring
Europa 29.469 34.224 16,1 % 317.838 340.605 7,2 %
Kina 11.868 16.908 42,5 % 130.593 154.961 18,7 %
USA 8.826 12.360 40 % 98.263 108.234 10,1 %
Øvrige 9.994 10.747 7,5 % 95.559 101.652 6,4 %
Total 60.157 74.239 23,4 % 642.253 705.452 9,8 %

I 2019 var XC60 den bedst sælgende model med et salg på 204.965 biler (2018: 187.339 biler), efterfulgt af XC40 på 139.847 biler (2018: 75.828 biler) og XC90 med 100.729 solgte biler (2018: 94.182 enheder).

Volvo Car Group i 2018

I regnskabsåret 2018 registrerede Volvo Car Group et driftsoverskud på 14.185 mio SEK (14.061 mio SEK i 2017). Omsætningen i perioden beløb sig til 252.653 mio SEK (208.646 mio SEK). For hele året 2018 nåede det globale salg en rekord på 642.253 (571.577) biler, en stigning på 12,4 procent mod 2017. Resultaterne understreger den omfattende transformering af Volvo Cars' finanser og drift i de seneste år og positionerer virksomheden til dens næste vækstfase.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af verdens mest kendte og respekterede bilmærker i premium-segmentet med et salg på 642.253 biler i 2018 i ca. 100 lande. Volvo Cars har været ejet af Zhejiang Geely Holding of China siden 2010.

I 2018 beskæftigede Volvo Cars i gennemsnit ca. 43.000 (39.500) fuldtidsansatte. Volvo Cars´ hovedkontor, produktudvikling, markedsførings- og administrationsfunktioner er hovedsageligt placeret i Göteborg (Sverige). Volvo Cars` hovedkontor for APAC ligger i Shanghai. Virksomhedens vigtigste bilfabrikker ligger i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu og Daqing (Kina), mens motorerne fremstilles i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosserikomponenter i Olofström (Sverige).

Med sin nye målsætning er det Volvo Cars´ hovedsigte at give kunderne friheden til at bevæge sig på en personlig, bæredygtig og sikker måde. Dette formål afspejles i en række forretningsmæssige ambitioner: Senest midt i 20’erne skal halvdelen af virksomhedens globale salg bestå af fuldelektriske biler og halvdelen af alle biler tilbydes kunderne i en abonnementsordning. På det tidspunkt er det også hensigten, at en tredjedel af Volvo Cars´ solgte biler skal være selvkørende.