Volvo Cars åbner ny fabrik i Slovakiet

Volvo Cars åbner ny fabrik i Slovakiet

Volvo Cars meddeler i dag, at de vil etablere en tredje fabrik i Europa, hvilket positionerer virksomheden godt til at imødekomme kundernes løbende efterspørgsel efter elbiler samt udnytte det fremtidige vækstpotentiale.

Den nye fabrik vil være klimaneutral og kun fremstille elbiler, hvilket understøtter virksomhedens ambition om at blive fuldelektrisk senest i 2030 og klimaneutral inden udgangen af 2040.

Ved at vælge Slovakiet som lokation for sin nye fabrik skaber Volvo Cars en europæisk produktionstrekant, der dækker den største salgsregion, og supplerer fabrikken i Gent (Belgien) i Vesteuropa og Torslanda-fabrikken (Sverige) i Nordeuropa.

Den nye fabrik udgør en investering på ca. 1,2 mia. euro(1) og vil blive placeret tæt på Kosice i den østlige del af Slovakiet, hvor den vil drage fordel af en veletableret bilforsyningskæde, eftersom den bliver den femte bilfabrik i landet.

Den nye fabrik vil understøtte Volvo Cars' vækstambitioner

Volvo Cars har en ambition om at nå et årligt salg på 1,2 millioner biler inden midten af årtiet, hvilket virksomheden sigter imod at opfylde med en global produktion, der spænder over Europa, USA og Asien.

"Vi har et klart fokus på at blive et fuldelektrisk bilmærke senest i 2030, hvilket er helt i tråd med vores ambitioner," udtaler Jim Rowan, CEO hos Volvo Cars. "Ekspansionen i Europa, vores største salgsregion, er afgørende for vores skift til elektrificering og fortsatte vækst. Jeg er meget glad for at udvide Volvo Cars’ produktionskapacitet til Slovakiet og ser frem til at byde nye kolleger og partnere velkommen på den kommende rejse."

"Jeg sætter stor pris på, at Volvo Cars har besluttet at bygge sin nye fabrik i Slovakiet. Den nye Volvo Cars-fabrik er vigtig for os, da den vil forbedre den socioøkonomiske situation i regionen og kun producere elbiler, hvilket giver den slovakiske bilindustri en stærk position i en ny æra," udtaler Eduard Heger, Den Slovakiske Republiks premierminister.

Opførelsen af Kosice-anlægget er planlagt til at starte i 2023 og installation af udstyrs- og produktionslinjer i 2024. Serieproduktionen af næste generation af fuldelektriske Volvo-modeller er planlagt til at starte i 2026.

Klimaneutral produktion

Volvo Cars' ambition om at produktionen skal være klimaneutral senest i 2025 flugter med, at fabrikken kun vil bruge klimaneutral energi. Virksomheden vil også være førende inden for bæredygtig og effektiv produktion af premium elbiler med et optimeret layout og logistikflow, mens Volvo Cars sigter mod de højeste globale standarder inden for energi- og miljøeffektivitet.

Med hensyn til beliggenheden tilbyder Kosice gode logistisk- og transportforbindelser til resten af Europa og adgang til en god underleverandørbase. De incitamenter, som den slovakiske regering har tilbudt, har også været en væsentlig faktor i beslutningen om at placere fabrikken i Kosice.

Anlægget er designet til at producere op til 250.000 biler om året og forventes at give flere tusinde nye arbejdspladser i regionen. Stedet giver også mulighed for yderligere udvidelse af anlægget i fremtiden.

"Vi ser frem til at byde nye medlemmer velkommen til Volvo Cars Kosice-teamet og den globale Volvo Cars-familie samt etablere nye samarbejder og partnerskaber i regionen," udtaler Javier Varela, Chief Operating Officer hos Volvo Cars. "Det bliver en nutidig arbejdsplads i et topmoderne fabriksanlæg, der fokuserer på bæredygtighed og sikkerhed."

Etableringen af Kosice-fabrikken er det første nye europæiske produktionssted for Volvo Cars i næsten 60 år. Torslanda-fabrikken startede i 1964, mens fabrikken i Gent fulgte efter et år senere. Tilsammen kan disse anlæg producere 600.000 biler om året.