Volvo Cars lancerer fuldelektrisk topudgave med Volvo EX90 Excellence

Volvo Cars lancerer fuldelektrisk topudgave med Volvo EX90 Excellence

Den nye Volvo EX90 er en helt særlig bil, som nu også er kommet i en endnu mere eksklusiv topudgave. Volvo EX90 Excellence er en limited edition af Volvo EX90, som netop er blevet præsenteret i Shanghai, Kina. Modellen tager premium-oplevelsen til et nyt niveau.

Volvo EX90 Excellence er den ultimative topudgave, hvor Volvo Cars har fokuseret på at styrke komforten på bagsædet, så passagerer kan rejse i sand førsteklassestil.

"Med EX90 Excellence demonstrerer vi vores evne til at innovere i det ultimative premium-segment og møde specifikke markedsefterspørgsler med vores biler. EX90 Excellence er lavet for at imødekomme efterspørgslen på high-end chaufførdrevne biler", siger Björn Annwall, CCO og Deputy CEO. "Bilen kommer først på markedet i Kina, som er et vigtigt marked for os."

Fremragende komfort

Volvo har fjernet den bagerste sæderække og erstattet den med to individuelle sæder, som er udstyret med komfortable, bløde puder. Mellem de to sæder er der installeret et køleskab, så passagerne kan slukke deres tørst med en iskold drikkevare.

I midterkonsollen af naturligt træ har Volvo inkorporeret et touch-panel, som kan tilpasse sædevarmen og massage-funktionen i fire forskellige niveauer. Konsollen er også udstyret med en en microswift i krystal fra Orrefors, som kontrollerer en parfumedispenser med tre forskellige dufte. Volvo har også gjort ekstra ud af stemningsbelysningen i kabinen, som sikrer en afslappende oplevelse.

Sæderne i Volvo EX90 Excellence er beklædt med en eksklusiv uldblanding eller Volvos helt særlige Nordico-materiale. Det er et progressivt og avanceret materiale, som er skabt af tekstiler lavet af genbrugsmateriale såsom PET-flasker og bio-tilskrevet materiale fra skove i Sverige og Finland.

"Volvo EX90 viser, hvor vi er, og hvor vi er på vej hen. Bilen er fuldelektrisk, designet til at forbedre vores sikkerhedsstandarder, og det er den første Volvo-model, som er defineret af sin software og er en del af et bredere økosystem, som er tilsluttet til dit hjem og andre enheder. Volvo EX90 er på mange måder en start på noget nyt for Volvo Cars," siger Javier Varela, COO og Deputy CEO.

Volvo EX90 Excellence er også blevet justeret en smule udvendigt sammenlignet med Volvo EX90. Justeringerne giver bilen et endnu mere eksklusivt look. Den har et tofarvet farvetema og specialdesignede 22-tommer fælge, som er optimeret til aerodynamisk performance.

Volvo Cars i 2022
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615.121 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars har til formål at give kunderne en premium-oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Dette afspejles i ambitionen om at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).