Volvo XC60

Volvo Cars leverer det bedste halvårsresultat nogensinde

Volvo Cars kan rapportere om det stærkeste halvårsresultat i virksomhedens historie med 380.757 solgte biler i årets 6 første måneder, en stigning på 41,0 % sammenlignet med samme periode sidste år. Den samlede salgsstigning blev drevet af en øget efterspørgsel i Kina, USA og Europa, som alle kan rapportere om tocifret vækst efter et 2020 i pandemiens tegn.

I juni måned solgte Volvo Cars 68.224 biler globalt, en stigning på 11,0 % sammenlignet med samme måned sidste år. Også i Danmark ses samme stærke tendens med en stigning i salget på 111 % i årets første 6 måneder. I juni alene blev der solgt 903 biler, hvilket udgør en stigning på 65 % i forhold til juni 2020.

Volvo Cars’ Recharge-serie af genopladelige biler forblev populær blandt kunderne og tegnede sig globalt set for 24,6 % af det samlede salg. I Danmark var andelen af Recharge-modeller på hele 63 % i juni måned og 62 % samlet set i årets første 6 måneder. I denne periode var XC40-modellen den mest solgte med et salg på 118.121 enheder efterfulgt af XC60- og XC90-modellerne, med et samlet salg på hhv. 113.500 og 54.177 biler.

I Danmark er salgsstigningen især drevet af den populære SUV-model, XC40, efterfulgt af V60-modellen, der i plug-in hybridvarianterne har slået alle tidligere rekorder.

Volvo Car Denmark forventer at åbne ordrebøgerne for virksomhedens anden fuldelektriske bil, C40 Recharge, indenfor de næste 2 uger. C40 Recharge har alle fordelene ved en SUV, men med et lavere og mere strømlinet design. Den er baseret på CMA-platformen og er den første Volvo-model i historien designet udelukkende som ren elbil. Efter introduktionen af XC40 Recharge og nu C40 Recharge, vil Volvo Cars lancere en række fuldelektriske modeller i de kommende år.

Allerede inden 2025 sigter virksomheden mod, at 50 procent af dens globale salg skal bestå af fuldelektriske biler og resten af hybrider. Planen er senest i 2030 udelukkende at sælge fuldelektriske biler.

Tags

Den første Volvo-bil forlod samlebåndet på fabrikken i Göteborg i 1927. Siden da har Volvo Car Group været verdensledende inden for sikkerhedsteknologi og innovation. I dag er Volvo et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande.

Volvo Car Group (Volvo Cars) er ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Indtil 1999, hvor virksomheden købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af den svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

Selve Volvo-navnet ejes af Trademark Holding AB, som er ejet i fællesskab af Volvo Cars og Volvo Group.

Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedsføring og administration er primært beliggende i Göteborg. Siden 2011 har Volvo Cars haft kontorer i Shanghai og Chengdu (begge i Kina). Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor i Shanghai inkluderer et teknologicenter og funktioner som salg og markedsføring, produktion, indkøb, produktudvikling og andre supportfunktioner.

Pressekontakt Communications & Event Manager 28101200

Peter Birkbo