Volvo XC60 Inscription

Volvo Cars rapporterer om et stigende salg i de første to måneder af 2021

Volvo Cars kan rapportere om en vækst på 29,1 procent i årets første to måneder sammenlignet med samme periode sidste år.

Det samlede salg i perioden udgjorde 110.383 biler, anført af USA, Europa og Kina, der alle rapporterede om en vækst i volumen. I februar måned solgte Volvo Cars i alt 50.795 biler, hvilket er en stigning på 27,8 procent sammenlignet med samme måned sidste år, og dermed virksomhedens bedste resultat i februar nogensinde. I Danmark ses samme tendens og Volvo Car Denmark rapporterer her om en vækst i det samlede salg på 25% i februar sammenlignet med samme periode sidste år.

Volvo Cars' Recharge-modelserie af genopladelige biler fortsatte med at vokse og udgjorde 26,6 procent af alle solgte Volvo-biler i februar. I Danmark udgjorde Recharge salget hele 65% i februar måned.

I Kina solgte Volvo Cars 29.243 biler i de første to måneder, hvilket er en stigning på hele 160,6 procent sammenlignet med året før. Dette tilskrives virksomhedens genvundne salg efter Covid-19-nedlukningen sidste år.

Det amerikanske salg fortsatte med at vokse og nåede 17.315 biler i januar og februar, hvilket er en stigning på 23,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Den stærke stigning blev anført af brandets premium SUV'er, der tegnede sig for 80 procent af det samlede salg.

Virksomhedens europæiske salg steg med 5,5 procent i de første to måneder af 2021 til 48.784 biler sammenlignet med samme periode sidste år.

I februar var XC40 den mest solgte model på globalt plan efterfulgt af XC60 og XC90.

Volvo Car Group i 2020

For regnskabsåret 2020 rapporterede Volvo Car Group om et driftsresultat på 8,5 BSEK (14,3 BSEK i 2019). Omsætningen i perioden udgjorde 262,8 BSEK (274,1 BSEK i 2019). For hele året 2020 nåede det globale salg op på 661.713 biler (705.452 i 2019), hvilket er et fald på 6,2 procent i forhold til 2019.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest kendte og respekterede bilmærker i verden med et salg på 661.713 biler i 2020 i omkring 100 lande. Volvo Cars har været under ejerskabet af Zhejiang Geely Holding siden 2010.

Fra december 2020 beskæftigede Volvo Cars ca. 40.000 (41.500) fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Volvo Cars hovedkontor for APAC er beliggende i Shanghai. Virksomhedens største bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu og Daqing (Kina), mens motorer fremstilles i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina) og karrosseri komponenter i Olofström (Sverige).