Volvo Cars stopper produktionen af dieselbiler

I forbindelse med Climate Week NYC melder Volvo Cars ud, at produktionen af dieselbiler stopper i begyndelsen af 2024. Salget er allerede ophørt i Danmark.

Volvo Cars stopper med at producere dieselbiler. Det annoncerer den svenske bilgigant til Climate Week NYC. Produktionen af alle dieselbiler fra Volvo vil ophøre i begyndelsen af 2024. Det gør Volvo Cars til en af de første traditionelle bilproducenter, som tager det skridt mod fuld elektrificering.

Beslutningen understreger Volvo Cars’ ambition om kun at sælge fuldelektriske biler i 2030. I 2040 er målet, at virksomheden skal være klimaneutral. Strategien repræsenterer en af branchens mest ambitiøse transformationsplaner.

”Elektriske motorer er vores fremtid, og de er overlegne i forhold til forbrændingsmotorer: De støjer mindre, vibrerer mindre, har lavere vedligeholdelsesomkostninger for vores kunder og nul udstødningsgasser,” siger Jim Rowan, der er CEO for Volvo Cars.

Allerede for et år siden meldte Volvo Car Denmark ud, at salget af biler, der udelukkende kører på benzin eller diesel, ville stoppe øjeblikkeligt. På det tidspunkt var Danmark det andet marked, som stoppede salget af rene fossilbiler.

”Volvo Cars beslutning om at stoppe produktionen af dieselbiler er utrolig vigtig for hele den globale bilindustri. Vi er med til at presse en samlet industri i retning af at blive fuldelektrisk. Vi er i Danmark forløbere, fordi de danske forbrugere har vist stor interesse for vores elektriske modeller, og nu kommer resten af verden mere med,” siger Sarka Heyna Fuchsova, der er CEO i Volvo Car Denmark.

En presserende nødvendighed for handling

Den seneste Global Climate Stocktake-rapport, udgivet af FN, understreger alvorligheden i den klimakrise, menneskeheden står overfor, og ikke mindst behovet for hastig handling.

"Det er en kritisk tid for vores planet og menneskeheden, og verden har brug for lederskab. Det er på høje tid, at industrien og politiske ledere træder beslutsomt frem og handler for at bekæmpe klimaforandringer. Vi er forpligtet til at gøre vores del og opfordrer vores kolleger og de politiske ledere rundt om i verden til at gøre deres," siger Jim Rowan, der er CEO i Volvo Cars.

Anders Kärrberg, der er Head of Global Sustainability, deltager i et arrangement organiseret af Accelerating to Zero Coalition (A2Z) under årets Climate Week NYC. A2Z er en koalition af Volvo Cars og andre underskrivere af Glasgow-erklæringen om Zero Emission Vehicles, der blev lanceret under COP27.

Med A2Z har Volvo Cars mulighed for at samarbejde og koordinere initiativer med andre aktører for at nå det fælles mål om ”at gøre 100 procent af det globale salg af nye biler og varevogne fri for udstødningsgasser inden 2040 og senest 2035 på førende markeder.”

Volvo Cars' mål for elektrificering er mere ambitiøst end A2Z’, og det er Volvo Cars ambition, at dagens udmelding om ophør af ,produktion af dieselbiler kan inspirere andre i A2Z-koalitionen til at handle mere ambitiøst i kampen mod klimaforandringer.

En elektrisk efterspørgsel

Dagens udmelding følger Volvo Cars’ beslutning fra sidste år om at trække sig fra udviklingen af nye forbrændingsmotorer. I november 2022 solgte Volvo Cars sin aktieandel i Aurobay, som er det fællesventureselskab, der indeholder alle Volvo Cars’ resterende aktiver inden for forbrændingsmotorer. Det betyder, at Volvo Cars ikke længere bruger en eneste forsknings- og udviklingskrone (R&D) på at udvikle nye forbrændingsmotorer.

Udmeldingen flugter også med med forbrugernes krav og efterspørgsel. For bare fire år siden var dieselbilen den klart største indtægtskilde for Volvo Cars i Europa, og sådan var det for de fleste bilproducenter. Dengang var hovedparten af de solgte biler på kontinentet drevet af dieselmotorer. Det har ændret sig.

Volvo Cars’ fokus på elektrificering og produktudvikling inden for elbiler, en ændret markedsefterspørgsel og skrappere emissionsregler har gjort, at størstedelen af salget i Europa består af elektrificerede biler, altså enten fuldelektriske biler eller plug-in hybrid-biler i 2023.

Volvo Cars i 2022
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 23,3 milliarder SEK. Omsætningen i 2022 beløb sig til 330,1 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på 615.121 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”. Volvo Cars har siden 2010 været ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding.

Volvo Cars har til formål at give kunderne en premium-oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Dette afspejles i ambitionen om at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.

I december 2022 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.200 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Shanghai (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige), Camarillo (USA) og Shanghai (Kina).