Pressemeddelelse -

Mange danskerne er klar over problemet med radon - Leca Danmark A/S har løsningen.

Pressemeddelelse fra Leca Danmark A/S

29/3 2017

Mange danskerne er klar over problemet med radon. Den gode nyhed er, at Leca Danmark A/S har løsningen, og mange bor faktisk bor oven på den. Ofte uden at vide det.

Leca Danmark A/S stiller netop nu skarpt på den kræftfremkaldende luftart radon. Leca® letklinker egner sig nemlig godt til kampen mod radon i både nybyggeri og eksisterende huse, hvorunder produktet faktisk allerede ligger mange steder. Der skal blot monteres et såkaldt radonsug til laget af Leca® letklinker.

Mere end 350.000 danske husstande har for højt et niveau af radon. Og sagen er, at radon er medvirkende til 300 nye tilfælde af lungekræft hvert år. Men der er heldigvis meget at gøre - uanset om man bygger nyt, eller om man forbedrer sit hus. I begge tilfælde kan Leca® letklinker være fundamentet for løsningen, som er et radonsug. Med et radonsug kan du nemlig lede det meste af den skadelige luft væk. Takket være de mange lufthuller blandt de små porøse Leca® korn, er det nemlig muligt at skabe et undertryk under gulvet, som tilbageholder eller suger den radonholdige luft væk, så den ikke trænger op i boligen.

Hvad skal den enkelte boligejer gøre?

Den enkelte boligejer eller nybygger skal blot tale med sin rådgiver eller håndværker om etableringen af radonsug.

Det har siden 2010 været lovpligtigt at sikre mod radon, og der findes flere muligheder, men pga. det store lufthulrum i Leca® letklinker er netop denne løsning optimal. Netop nu gør Leca@ opmærksom på mulighederne i landets byggemarkeder og på nettet (www.leca.dk/losninger/radon).

Yderligere information:

Jesper Ketelsen,

Market Manager, mob: 20 51 80 78, mail: jesper.ketelsen@leca.dk

Knud Mortensen,

Bygningsingeniør, mob: 40 20 33 74, mail: knud.mortensen@leca.dk

• Bygning, ejendom

Leca® letklinker er et enkelt, fleksibelt og holdbart produkt. Alene er det en enkel ekspanderet, let lerkugle, men kombineret til et aggregat eller en blok, bliver mulighederne mange – uanset om det er at lægge fundamentet til bygninger, bygge veje eller udvikle afløbsløsninger. Med mere end 75 års bevis på, at vores produkter fungerer, fortsætter vi med at udvikle og forny os på udkig efter nye partnerskaber og forretningsmodeller, der driver Leca Danmark A/S, vores partnere og miljøet fremad. Som vi siger: ”Together, we build for the future”