Auderødlejren i Nordsjælland byder i efterårsferien velkommen til år 2040 - et fremtidsscenarie, som ikke er for børn og barnlige sjæle

FORLADT MILITÆRLEJR BLIVER TIL EN DYSTER VERDEN ÅR 2040 I EFTERÅRSFERIEN

Hvad sker der med jorden? Hvad hvis vi ikke når 2030-målet? Med dystre udsigter for vores verden i horisonten byder Naturlejr Auderød i efterårsferien velkommen til år 2040 - et fremtidsscenarie under overskriften ”2040 – WE DIDN’T MAKE IT”, som ikke er for børn og barnlige sjæle. Rundture i de forladte militærbygninger efter mørkets frembrud fortæller historien om en verden, der er blevet forladt – men som måske har fået nye beboere…

Når efterårsferien skydes i gang, ændrer de forladte kasernebygninger i den tidligere militærlejr i Auderød i Nordsjælland karakter. Området er i gang med at blive omdannet til klimacenter med fokus på bæredygtigt liv, men det er allerede eftertragtet for fans af ”forladte steder”. Derfor skaber folkene bag Naturlejr Auderød nu en mørk og skræmmende tur rundt i det, der i 50 år var træningslejr for forsvaret. Turene viser et sted, der er blevet forladt i al hast, hvor der er kaffesjatter i kopperne, og hvor der stadig kommer periodevise blink fra kontorenes computerskærme. Naturlejrens bud på hvordan vi risikerer, at kloden kommer til at se ud om 20 år.

”Vi har virkelig skruet op for uhyggen og leget med effekterne, så folks fantasi kan få frit løb. Det er selvfølgelig først og fremmest en spændende oplevelse for store børn og voksne, der kan lide forladte steder og et godt gys. Men vores mål er at sætte tankerne i gang om, hvordan verden vil se ud, hvis vi ikke ændrer adfærd. Klimakrisen er alvor, og vi risikerer en fremtid, hvor vi må forlade vores hjem i al hast,” siger medejer af Naturlejren, Sigurd von Bülow.

Auderødlejren blev opført i 1958 og var Søværnets Grundskole gennem Den Kolde Krig og frem til 2008. I perioder var området arbejdsplads for 1.500 mennesker, og uhyggen sniger sig ind under huden på en tur gennem rodede kontorlandskaber, gamle kølebokse og atomsikrede kældre. Hvad foregår der i den gamle messe? Er der liv i de store forrådskamre og tomme kølerum? Er de nogen i kældergangene? Hvad gik der galt ovre på skydebanen? Er her nogen?

Besøg på forladte steder er et verdensomspændende fænomen, og Auderødlejren er ingen undtagelse. Mens Naturlejr Auderød bliver omdannet til klimacenter står de gamle militærbygninger stadig som et ”levende museum”. Inden Naturlejren åbnede for besøgende i sommeren 2020 måtte politiet flere gange anholde unge, der forsøgte at trænge ind i bygningerne. Især lejrens forladte svømmehal, der har været benyttet som kulisse i Netflix-serien The Rain, er et trækplaster.

Men nu er det altså ikke længere nødvendigt at bryde ind i Auderødlejren for at opleve uhyggen, når ”Naturlejren” i efterårsferien skifter navn til ”2040 – WE DIDN’T MAKE IT.

”Temaet handler om at vise, at der skal ske noget drastisk, hvis vi ikke vil ende her om 20 år. Vi fremstiller et skrækscenarie, som forhåbentlig kan skubbe til debatten og motivere til handling på klimaet og klodens vegne gennem en oplevelse i nogle kulisser, som ikke findes andre steder,” siger Sigurd von Bülow.

”2040 – WE DIDN’T MAKE IT”åbner for besøgende torsdag 8. oktober klokken 16 og har åben hele efterårsferien. Billetter købes på Naturlejrens hjemmeside. Der er masser af håndsprit, og gæster sendes afsted i grupper på max 25 personer ad gangen efter myndighedernes anbefalinger.

Interviewmuligheder:
Medejer af Naturlejren, Sigurd von Bülow.

Pressekontakt: Anna Thygesen +45 2215 1745

Pressekontakt: Mie Rasmussen +45 3171 1136

Hvad og hvor:

• ”2040 – WE DIDN’T MAKE IT”
  • Naturlejren, Auderødvej 90, Frederiksværk, 45 minutters kørsel fra København
  • Biletter koster 250 kroner og bestilles på forhånd på naturlejren.dk
  • Adgang tilladt over 12 år
  • Åbent klokken 16-21 alle dage fra 8. til 18. oktober
  • Der er bookingtider på ruterne hvert kvarter. Sidste tur starter kl. 21.00
    Ruterne rundt i de forladte bygninger foregår til fods og varer ca 45-60 minutter.
  • Der er foodtrucks og madboder på pladsen udenfor bygningerne efter rundtur.
  • Vi spritter af og holder afstand og sikrer via bookingsystemet, at gæster sendes afsted i grupper på max 25 personer ad gangen efter myndighedernes anbefalinger.

Fakta:

• Auderødlejren er opført i 1958 ned til Arresø udenfor Frederiksværk
  • Området var Søværnets Grundskole og træningslejr for bla. Frømandskorpset fra til 2008
  • Siden fungerede dele af lejren i nogle år som asylcenter, men bygningerne bærer stadig præg af at være blevet forladt.
  • Det tidligere træningsområde har fået lov til at passe sig selv, og derfor er skydeterræn, excercerplads og de omgivende marker omdannet til blomsterenge og vild bevoksning.
  • Deraf navnet Naturlejren, der dækker over, at området skal omdannes til klimapark med støtte fra bla. Klimaministeriet.