Hele Danmark opfordres til at teste synet i uge 4

Øjenforeningen opfordrer alle danskere til at teste synet minimum én gang om året. Mere end 500 optikerbutikker i hele landet og på Færøerne bakker op om opfordringen og tilbyder gratis synstests i hele uge 4 2024.

En repræsentativ befolkningsundersøgelse udført af analyseinstituttet Epinion i august 2023 for Øjenforeningen afslørede blandt andet en overraskende kontrast: 59 pct. af alle danskere frygter mest at miste synet, men mere end halvdelen underlader at tjekke deres syn regelmæssigt.

Det er ikke godt for hverken den enkelte danskers livskvalitet eller danskernes øjensundhed generelt.

Målet med Øjenforeningens kampagne ”Danmark tester synet” og samarbejdet med landets førende optikere i uge 4 er, at få alle danskere til at teste deres syn minimum én gang om året.

Mange danskere tror fejlagtigt, at man først skal få sit syn testet, når man oplever synsproblemer, og derfor går mange rundt med uopdagede synsrelaterede problemer, det kan være alt fra trivsels- og/eller sikkerhedsproblemer til øjensygdomme. Det problem vil vi i Øjenforeningen rette op på med en helt ny oplysningskampagne, hvor vi hvert år i uge 4 sætter fokus på værdien af at teste synet minimum én gang om året,” udtaler direktør i Øjenforeningen Marijke Vittrup.

”Vi er ovenud glade for, at vi i Øjenforeningen får opbakning og støtte fra landets førende optikere, optikerkæder og frivillige samarbejder. Det betyder meget, når hele branchen står sammen. Det er vores håb, at danskerne vil tage godt imod vores opfordring, for når vi alle holder øje med synet jævnligt, er der nemlig større chance for, at vi opdager synsproblemer eller øjensygdomme, så der kan tages hånd om dem,” afslutter Marijke Vittrup.

For yderligere information:
Anna Thygesen
anna@wedocommunication.dk/ +45 22 15 17 45

Om Danmark tester synet:

• ”Danmark tester synet” er en landsdækkende oplysningskampagne i uge 4 2024, der opfordrer danskerne til at teste synet mindst én gang om året.
  • Mere end 500 optikerbutikker i hele landet og på Færøerne bakker op om kampagnen og tilbyder gratis synstest i uge 4 2024.
  • Øjenforeningen har udviklet en gratis, nem og sikker CE-mærket, online synstest, der gør det let og tilgængeligt at følge kampagnens opfordring om at teste synet mindst én gang om året. I løbet af kampagnen vil Øjenforeningen teste danskernes syn ved events i det offentlige rum, på arbejdspladser og andre oplagte steder. Synstesten er udviklet med støtte fra Medarbejderfonden i VKR Gruppen.
  • "Danmark tester synet"-kampagnen er udviklet og drives af Øjenforeningen og er et samarbejde mellem øjenlæger, optikere og andre virksomheder og organisationer, der sammen bakker op om missionen om at passe på danskernes syn.
  • "Danmark tester synet"-kampagnen er gjort mulig med støtte fra ”sundhedsdonationer” under Sygeforsikringen ”danmark” med flere.

Om Øjenforeningen:

Øjenforeningen er en patientforening, der siden 1982 har lavet oplysning om alt relateret til syn og øjne. Øjenforeningen støtter dansk øjenforskning og arbejder målrettet med forebyggelse og bekæmpelse af øjensygdomme og blindhed. Øjenforeningen arbejder for at sætte danskernes øjensundhed på dagsordenen, og er uvildig, evidens- og forskningsbaseret samt fri for kommercielle interesser.
Gennem forskning og oplysninger bidrager Øjenforeningen til mere oplysning og bedre behandlinger, så flere kan se hele livet.

Links:

Hjemmeside: https://danmarktestersynet.dk/