Danskere hjælper bjørne til et bedre liv i Pakistan

Tre pakistanske bjørne kan nu se frem til et liv uden smerte og slagsmål, efter deres ejere har indvilget i at frigive dem. Det er det seneste resultat af de over to millioner kroner, danskere har givet til WSPA’s arbejde for at redde bjørne i Pakistan.

Bjørnene Bhoori, Leela og Kaali ankommer i disse dage til deres nye hjem i Pakistan, hvor de vil få dyrlægehjælp og omsorg. Det er tiltrængt, for de tre bjørne har i flere år været brugt til bjørne-hundekampe, hvor bjørnene bindes fast til en pæl midt i en arena og bliver angrebet af aggressive hunde. Kampene er populær underholdning på landet i Pakistan.

Danskere har i de seneste tre år givet op mod 2,4 millioner kroner til WSPA’s arbejde i Pakistan for at redde bjørne fra den brutale sport. Pengene har blandt andet gjort det muligt for WSPA at bygge det reservat, hvor de tre bjørne nu kommer til at bo sammen med andre frigivet bjørne.

”De lidelser, bjørnene mærker under kampene, er horribel. De lever ganske enkelt et liv fyldt med smerte og udnyttelse. Jeg er dybt taknemmelig over for vores mange danske støtter, som har gjort det muligt for WSPA at redde disse tre bjørne. Uden økonomisk støtte ville det ikke have været muligt for WSPA at bygge reservatet til bjørnene, og derfor ikke muligt at befri dem fra deres mishandling,” siger direktør i WSPA Danmark Gitte Buchhave.

Ejerne af de tre bjørne har alle frivilligt overdraget bjørnene til WSPA’s medlemsorganisation i Pakistan Bioresource Research Centre (BRC). For at sikre, at ejerne ikke anskaffer sig en ny bjørn, får de i stedet udstyr til at starte en butik, som de og deres familier kan leve af.

WSPA vurderer, at op mod 70 bjørne stadig bliver brugt til bjørne-hundekampe i Pakistan.

For yderligere oplysninger og billeder af bjørnene, kontakt pressemedarbejder i WSPA Janne Bruvoll på 33 93 72 12 eller 60 63 38 12 eller på janne@wspa.dk.

• Sociale spørgsmål

WSPA's vision er en verden, hvor mennesker respekterer dyrevelfærd, og dyremishandling stopper. I 30 år har WSPA sat fokus på dyrevelfærd, og vores fokus er især på de dele af verden, hvor der kun er ringe – eller ingen – lovgivning til at beskytte dyr.

Janne Bruvoll

Pressekontakt Presseansvarlig for WSPA Danmark 3397 0025