Japans evakuerede kæledyr får egne nødcentre

Op mod 30.000 kæledyr er evakueret sammen med deres ejere i Japan. WSPA hjælper myndighederne og lokale dyreværnsforeninger med at behandle og huse de mange dyr.

Evakueringscentrene rundt om i Japan huser ikke alene de tusindvis af børn og voksne, som har måttet forlade deres hjem på grund af jordskælv og tsunami. Mange har nemlig taget deres kæledyr med. WSPA (World Society for the Protection of Animals) vurderer, at 7-10 procent af de evakuerede har dyr med sig, og det giver omkring 30.000 evakuerede kæledyr. Det er især hunde og katte, som holder deres ejere med selskab i evakueringscentrene.

”Mange japanske familier har kæledyr, og de anses som en vigtig del af familien. Derfor har de gjort alt, hvad de kunne for at redde dyrene efter katastrofen,” siger Gitte Buchhave, direktør for WSPA Danmark.

Sammen med japanske dyreværnsforeninger opretter WSPA nu 30 midlertidige nødcentre for de evakuerede katte og hunde i de japanske evakueringscentre.

”De japanske myndigheder står over for store udfordringer med at huse de mange evakuerede familier. Folk ser deres kæledyr som familiemedlemmer, og sammen med de lokale organisationer vil vi gøre alt, vi kan, for at give dyrene den omsorg og beskyttelse, de har brug for. På den måde kan familierne blive sammen,” siger Gitte Buchhave.

Det vurderes, at langt størstedelen af de dyr, der ikke nåede væk inden tsunamien, allerede er omkommet, og indsatsen rettes derfor mod de allerede evakuerede dyr. WSPA er desuden bekymret for de mange dyr, som er efterladt i evakueringszonen omkring atomkraftværket Fukushima, hvor redningsmandskabet ikke kan få adgang. De efterladte husdyr risikerer radioaktiv stråling, sult, tørst og kulde.

For yderligere oplysninger, kontakt pressemedarbejder i WSPA Janne Bruvoll på 60 63 38 12 eller på janne@wspa.dk.

• Dyr

Janne Bruvoll