Gå til indhold
Udsigtsplatformen på Kulbroen i Aarhus ved indvielsen den 18. august 2017. Foto: Hasse Krebs, XL-BYG.

Kulbroen skal indfri Aarhus’ storbydrømme

New York har The High Line. Aarhus får Kulbroen. En 160 meter lang gangsti 8 meter over vejniveau med udsigt over byens Sydhavn. Udsigten over havneområdet kan det næste års tid nydes fra en arkitekttegnet platform af bæredygtigt træ, som FSC Danmark og Kulbroens Venner har bygget med økonomisk støtte fra en række sponsorer.

- Som Danmarks største og mest markante byggevarekæde bakker XL-BYG naturligvis op om anvendelsen af bæredygtigt træ i byggeriet. Derfor ser vi også renoveringen og udviklingen af den gamle kulbro i Aarhus som et særligt spændende projekt at støtte, da det skal baseres på anvendelsen af bæredygtige byggematerialer, herunder FSC-certificeret træ, fortæller kvalitetskonsulent Hasse Krebs fra XL-BYG.

Sydhavnen i Aarhus bliver i fremtiden en smeltedigel af beboere og pendlere, som kommer til at arbejde i området. Som inspiration for de arkitekter, der i øjeblikket deltager i en arkitektkonkurrence om udviklingen af Kulbroen til gangsti og rekreativt område, har FSC Danmark og Kulbroens Venner bygget en platform af 17 forskellige slags FSC-certificerede tropiske træarter.

- Det er tanken, at renoveringen af Kulbroen udelukkende skal baseres på bæredygtige materialer og processer. I XL-BYG er vi naturligvis glade for, at byen har fået et super flot, højtsvævende udsigtspunkt i form af den nye platform. Men det, vi især er optagede af, er at bidrage til at skabe fokus på bæredygtighed i byggeriet. Vi er derfor meget spændte på, om de mange træarter, der er brugt til at bygge platformen, vil påvirke arkitekterne til at vælge anderledes materialer end de oftest anvendte hårdtræsarter såsom teaktræ, påpeger Hasse Krebs.

Når Kulbroen om nogle år står færdig i sin nye udformning, er det tanken, at den skal være en del af en stiforbindelse, som skal forbinde Sydhavnen med Frederiks Plads bag Bruuns Galleri.

Kategorier

Med 117 forretninger, der har en samlet omsætning på ca. 8,5 mia. kr. er XL-BYG® én af Danmarks største og mest markante byggevarekæder. XL-BYG driver samtidig en velassorteret webshop med byggematerialer og artikler til hus og have.

Liselotte Christensen

Pressekontakt HR & Kommunikationschef +45 87 45 41 02 XL-BYG a.m.b.a.

Om XL-BYG a.m.b.a.

Landsdækkende med lokale rødder. XL-BYG giver dig alle stordriftsfordelene – på lokalt plan!

Med 103 forretninger, der har en samlet omsætning på ca. 8 mia. kr. er XL-BYG® én af Danmarks største og mest markante byggevarekæder. XL-BYG driver samtidig en velassorteret webshop med byggematerialer og artikler til hus og have.