Deltagere i uddannelsen Certificeret Farvehandler

Mangel på håndværkererfaring spænder ben for unge og butiksansatte

Især unge holder sig fra gør-det-selv-arbejdet, fordi de mangler praktisk erfaring. Nu etablerer byggevarekæde praktisk uddannelse for at ruste de ansatte til øget efterspørgsel på fagkyndig rådgivning.

Unge boligejere kaster sig ikke ud i gør-det-selv-projekter på grund af manglende praktisk erfaring. Det viser undersøgelsen ”Danskerne i Det Byggede Miljø 2023” fra RealDania. Sammen med udgifterne til projekterne er manglen på praktisk erfaring den væsentligste barriere for at gå i gang med vedligehold og forbedringer i hjemmet blandt de 25-39-årige boligejere, og det er ikke i samme grad tilfældet for den ældre del af befolkningen.

Søger man rådgivning i byggemarkeder risikerer man i stigende grad at møde butiksansatte, der står med selv samme mangel på praktisk erfaring. Det er et problem, mener man hos den landsdækkende byggevarekæde XL-BYG, der sammen med Handelsfagskolen Aarhus Business College har udviklet en ny certificeret farvehandleruddannelse, så medarbejderne bliver bedre klædt på til at rådgive om alt fra opsætning af filt til spartling og maling.

Kan ikke google sig til erfaring

Jacob Ryberg har en baggrund som bygningsmaler og er malerfaglærer og underviser på Aarhus Business College, hvor han har været med til at udvikle den nye farvehandleruddannelse. Ifølge ham er der de seneste ti til femten år forsvundet meget praktisk viden ud af butikkerne.

– I takt med at flere af de fagspecifikke detailuddannelser er forsvundet, er specialbutikker lukket ned, og produkterne sælges i dag i den bredere detailhandel. Her har en væsentlig del af personalet aldrig selv prøvet at bruge de produkter, de står med, og det giver jo lidt skår i rådgivningen, siger Jacob Ryberg.

– Der ligger et utal af tips til gør-det-selv online, og vi ser masser af amatører folde sig ud med renoveringer af hele huse på tv, men der er ingen kvalitetskontrol. Inden for håndværk findes der rigtig og forkert og gode og dårlige teknikker. Man kan lære meget online, men man kan ikke google sig til erfaring, tilføjer Jacob Ryberg, der har haft første hold gennem modul ét på den nye farvehandleruddannelse og undervist i afrensning af tapet, filtopsætning, slibe og spartle og stryge- og rulleteknikker. En kvalificeret introduktion til hele malerfaget, som underviseren kalder det.

En pind gør hele forskellen

Stine Krebs Nielsen er en af de butiksuddannede, der dagligt møder et stigende antal spørgsmål i forretningen, som hun nu har fået væsentligt nemmere ved at svare på efter at have gennemført første modul på farvehandleruddannelsen.

– Det er dejligt med uvildig undervisning, og så har det givet mig mine egne erfaringer at trække på. Bare det, at jeg har gennembehandlet en fodliste, har lært mig virkelig meget. Den er blevet slebet tre gange, grundet to gange og malet to gange til sidst. Den proces gør en kæmpeforskel for resultatet. Og jeg har faktisk fodlisten liggende i butikken, så jeg kan vise kunderne forskellen, siger Stine Krebs Nielsen, der er ansvarlig for beklædnings- og malerafdelingen i XL-BYG i Hals, hvor hun har brug for stor viden for at kunne rådgive kunderne.

Anden og sidste del af forløbet løber af stablen i februar 2024, hvor det første hold certificerede farvehandleruddannede siden 2015, hvor uddannelsen blev nedlagt, ser dagens lys fra Handelsfagskolen i Odder. Og det er til stor glæde for hele branchen, mener HR- og kommunikationschef for XL-BYG Liselotte Christensen:

– At vejlede danskerne om de rigtige løsninger inden for gør-det-selv kræver i stigende grad medarbejdere med en dyb faglig viden. Det er især derfor, vi er med til at stifte uddannelsesforløbet. Det handler om at spare vores kunder for en masse besvær og fejlslagne projekter, der ikke bare koster penge, men også tid, kræfter og spildte materialer. Derudover er det selvfølgelig også en investering i vores medarbejdere, fordi de simpelthen vil få en attraktiv viden for hele branchen, siger Liselotte Christensen.

Med 98 forretninger, der har en samlet omsætning på ca. 8,5 mia. kr. er XL-BYG® én af Danmarks største og mest markante byggevarekæder. XL-BYG driver samtidig en velassorteret webshop med byggematerialer og artikler til hus og have.