DSV vinder dansk klimapris: ”Frontløber i sektoren"

DSV vinder årets Climate Strategy Award, der onsdag blev overrakt til Group CEO Jens Bjørn Andersen ved en ceremoni i København. Prisen gives til en dansk virksomhed, der med ambitiøse mål og handlinger aktivt bidrager til at mindske klimaforandringer.

DSV er netop blevet kåret som vinder af Danish Climate Strategy Award ved en prisuddeling arrangeret af EY i Danmark og Dansk Erhverv i København.

Climate Strategy Awarden er en ud af tre priser, der uddeles ved prisuddelingen, og den gives til en virksomhed, som ’i sit strategiske afsæt har særligt ambitiøse mål og handlinger for reduktion af virksomhedens drivhusgasudledninger, eller som bidrager særligt til reduktion af samfundets drivhusgasemissioner igennem virksomhedens forretningsmodel’.

Group CEO for DSV Jens Bjørn Andersen modtog personligt prisen, og han siger:

”Det er en ære for DSV og for mig personligt at modtage Climate Strategy Awarden, fordi vi med prisen bliver anerkendt for både vores forretningsforankrede bæredygtighedsstrategi, vores ambitiøse science-based targets og de aktiviteter, vi har iværksat for at reducere CO2-udledningen. Hos DSV arbejder vi strategisk med bæredygtighed, og denne pris er en anerkendelse af DSV-medarbejdernes store indsats.”

”I dag kan vi godt være stolte af alt det, vi har opnået, og at vi har modtaget prisen. Men det er vigtigt, at vi allerede fra i morgen omdanner anerkendelsen fra prisen til motivation, så vi kan fortsætte vores rejse med en ambition om at gøre endnu mere for at bekæmpe den altoverskyggende globale klimaudfordring.”

I forbindelse med prisuddelingen siger Jan C. Olsen, CEO for EY i Danmark:

”Med vores Climate Strategy Award ønsker vi at fremhæve virksomheder, som udmærker sig i arbejdet med klimaforandringer. Det er virksomheder, som formår at integrere forandringen i hele organisationen med ambitiøse mål og handlinger for reduktion af deres CO2 aftryk. Den uafhængige jury fandt DSV et godt eksempel på dette."

Frontløber i sektoren
I sin begrundelse for valget af vinder har juryen lagt vægt på, at DSV er en frontløber og en rollemodel inden for bæredygtighed i sin sektor, hvilket bl.a. understreges af, at DSV, som en af de allerførste i sektoren, har fastsat og fået godkendt science-based targets for udledning af drivhusgasser.

Derudover fremhævede juryen, at DSV fortjener anerkendelse for at påtage sig et stort ansvar, for at sætte ambitiøse mål for både scope 1-, 2- og 3-udledninger og for at følge op på disse med globale initiativer.

Alle kandidater til prisen har gennemgået en omfattende prækvalifikationsproces for at afklare, hvordan den enkelte virksomhed adskiller sig fra andre virksomheder i sin indsats for klimaet. Dette blev fulgt op af spørgeskemaer til topledelsen samt et dybdegående interview med en revisor fra EY, inden det samlede materiale blev givet videre til juryen.

Vinderen af prisen kåres af en bredt repræsenteret jury bestående af folk med ekspertise fra hhv. politik, erhvervsliv, universitetsmiljøet eller NGO’er.

Climate Strategy Award
Følgende kriterier ligger til grund for juryens vurdering af virksomhederne i kategorien Climate Strategy Award:

• Er virksomhedens reduktionsmål på klimaområdet ambitiøst og dækker det virksomhedens væsentligste udledninger?
  • Er virksomheden frontløber inden for sin sektor på klimaområdet?
  • Foretager virksomheden konkrete handlinger for at indfri klimamål?

Læs mere om samfundsansvar i DSV her.
Find mere information om Climate Strategy Award og de øvrige priser her.

Medier: Maiken Riise Andersen, tlf. 43 20 30 74, maiken.r.andersen@dsv.com

• Flytrafik

DSV A/S
Vi leverer og varetager supply chain-løsninger til tusinder af virksomheder hver eneste dag – lige fra det lille familieejede firma til den store globale virksomhed. Vi dækker globalt, men samtidig er vi til stede lokalt og tæt på vores kunder. 75.000 medarbejdere i mere end 90 lande arbejder dedikeret med at skabe gode kundeoplevelser og yde service af høj kvalitet.

Læs mere på dsv.dk.

Christian Krogslund

Pressekontakt Senior Director, Corporate Marketing & Communication +45 28 44 22 35