Educatius lanserer stort initiativ for å styrke den motstandsdyktigheten hos ungdom som studerer i utlandet

[Oslo, 7 december] Educatius, som er verdensledende innen utvekslingsprogrammer for ungdom på videregående nivå, lanserer et ambisiøst prosjekt for å styrke elevenes mentale velvære - Global Youth Resilience Initiative. Prosjektet tilbyr ressurser og praktiske verktøy som gjør det mulig for studentene å trives også utover det akademiske.

"Tenårene kan være utfordrende, og studier viser at det er behov for å styrke ungdommens psykiske helse. Som utvekslingsarrangør for studenter på videregående nivå har vi både mulighet til og ansvar for å jobbe proaktivt og gi studentene våre et sterkt og sunt fundament å stå på", sier John Cedergårdh, administrerende direktør i Educatius.

Global Youth Resilience Initiative har en helhetlig tilnærming for å øke studentenes psykiske velvære, og inviterer studenter, foresatte og vertsfamilier til å delta i programmer og aktiviteter. Opptaksreglene gjennomgås, og i oktober 2023 ble det innført kurs i resiliens, utviklet av fagfolk innen psykisk helse. Ambisjonen er å gi deltakerne verdifulle verktøy for å møte nye utfordringer og håndtere vanlige opplevelser som hjemlengsel, stress og kultursjokk.

Hvert år vil det bli utarbeidet en indeks ved hjelp av en grundig undersøkelse som evaluerer den mentale motstandsdyktigheten til tenåringer over hele verden. Educatius' Global Youth Resilience Index vil belyse aktuelle trender, danne grunnlag for fremtidige prosjekter og fungere som et utgangspunkt for diskusjoner om hvordan man kan forbedre tenåringers mentale velvære.

"Målet er å gi studentene best mulig forutsetninger for å lykkes, både faglig og på andre områder i livet. Og vi tror at ved å støtte studentenes mestringsevne vil de være bedre rustet til å møte og overvinne utfordringer når de reiser ut i verden og følger drømmene sine", sier Cedergårdh.

Med 20 års erfaring og kontorer i 22 land er Educatius den største organisasjonen for akademisk utveksling i utlandet. Hvert år sørger Educatius for at over 8 000 internasjonale elever på videregående skoler i USA, Storbritannia, Irland, Europa, Australia og Canada får en vellykket utveksling, og at vertsfamiliene og partnerne våre får en enestående opplevelse. I tillegg bidrar Educatius til å forbedre tilgangen til utdanning gjennom sin støtte til Aiducatius, som kommer studenter i Tanzania, Gambia, Brasil og Ecuador til gode.