Ericsson ja Kiona julkaisevat raportin siitä, miten IoT ja kiinteistöala torjuvat nousevia energiakustannuksia yhdessä

• Ericsson ja Kiona pyrkivät lisäämään kiinteistöjen hallinnan digitalisaatiota. Tavoitteena on vähentää tarpeetonta energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä kiinteistöalalla, sillä 75 % Euroopan rakennuksista ei tällä hetkellä ole energiatehokkaita.
  • Tässä raportissa tarkastellaan matkapuhelinverkon kautta toimivan IoT:n arvoa älykkäiden rakennusten energianhallinnassa ja optimoinnissa.

Meneillään olevaa energiakriisiä silmällä pitäen Ericsson, Kiona ja Arthur D. Little lähtivät tarkastelemaan IoT-yhteensopivan kiinteistönhallinnan arvoa liiketoiminnalle ja ilmastovaikutuksia.

Connected Buildings Energy Management -raportti nostaa esiin tarpeen seurata, hallita ja optimoida energiankulutusta, jolloin kiinteistönomistajat voivat vähentää energiakustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä ja samalla nostaa kiinteistöjensä arvoa.

Tässä raportissa korostetaan yhdistettyjen rakennusten arvoja keskeisille edunsaajille kiinteistöjen omistajista ja toimitilojen johtajista laajempaan ympäristöön. Kun IoT-yhteydet ovat käytössä, kiinteistön arvo voi kohota, ja mitattavampia säästöjä syntyy vuotuisten energiakustannusten 10 %:n laskupotentiaalista. Tämä potentiaali perustuu lämmitysjärjestelmän parametrien säätämiseen kunkin rakennuksen yksilöllisten, paikallisten olosuhteiden mukaan sekä lämmitysjärjestelmän energiatehokkuuteen ja arvioituun lämmitystarpeeseen. Raportti sisältää erityisen energianhallinnan arvon laskurin, joka on suunniteltu arvioimaan säästöjä ja tehokkuusetuja energiahintojen ja muiden tekijöiden perusteella. Koska 36 % EU:n hiilidioksidipäästöistä on peräisin kiinteistöalalta, alhaisemman energiankulutuksen aikaansaama vaikutus on keskeisen tärkeässä asemassa pyrittäessä lieventämään Euroopassa tällä hetkellä käsillä olevaa energiakriisiä sekä koko maapalloon vaikuttavan ilmastonmuutoksen vaikutuksia.

Maailmanlaajuisen kaupungistumisen, kohoavien energiahintojen ja digitaalisen hallittavuuden lisääntyvän tarpeen vuoksi perinteisiä rakennuksia on muutettava nopeasti IoT:hen yhdistetyiksi älykkäiksi rakennuksiksi. Mahdollistamalla mobiiliyhteyden isännöitsijät voivat Kionan kautta optimoida energiankäyttöä ja puuttua mahdollisiin ongelmiin, ennen kuin ne aiheuttavat suuria kustannuksia.

Kionan visiona on ehkäistä turhaa energiankäyttöä ja hiilidioksidipäästöjä yhtiön nykyiseen kiinteistönhallintasalkkuun kuuluvissa yli 55 000:ssä kaupallisessa ja teollisessa rakennuksessa, asuinrakennuksessa ja julkisessa tilassa. Yhtiö auttaa kiinteistöalaa saavuttamaan taloudelliset ja kestävän kehityksen tavoitteensa digitalisoimalla uusia ja vanhoja rakennuksia, ja sillä on yli 5 500 rakennusta, joissa on käytössä Ericsson IoT Acceleratorin mahdollistama matkapuhelinyhteys.

Ericsson IoT Accelerator takaa täyden näkyvyyden ja hallinnan kaikkien IoT-laitteiden mobiiliyhteyksille niiden koko elinkaaren ajan riippumatta siitä, missä ne sijaitsevat. Nämä ominaisuudet ovat elintärkeitä, jotta älykkäille yhdistetyille rakennuksille voidaan tarjota energianhallintaa ja energiaoptimointia. Kiona tarjoaa helppokäyttöistä tekniikkaa yhdessä Ericssonin IoT-yhteysratkaisujen kanssa. Tämän ansiosta isännöitsijät voivat kerätä rakennusta koskevia tietoja hyödyntämällä integroituja antureita, joita voidaan käyttää tietoon perustuvien päätösten tekemiseen. Tällöin rakennuksen hallinta on mahdollista ilman, että heidän tarvitsee olla paikan päällä.

Jens Erler, IoT Client Principal, Technology and Emerging Business, Ericsson, sanoo: ”Matkapuhelinyhteyksien kautta toteutettavat IoT-yhteydet kiinteistöalalla hyödyttävät markkinoita kaikkialla maailmassa, sillä ne vähentävät energiankulutusta ja muita käyttökustannuksia, nostavat kiinteistöjen arvoa ja parantavat asukastyytyväisyyttä. Vaikka yhdistetyn energianhallinnan ja energian optimoinnin hyötyjen tarkka luonne vaihtelee maittain, alhaisempi energiankulutus tuo taloudellisia ja ympäristöön liittyviä hyötyjä kaikille.”

”Tunnistamme kiinteistöalan haasteet, jotka liittyvät energianhallintaan ja kiinteistöjen arvon kasvattamiseen Pohjois-Euroopassa ja muualla. Kiona pyrkii itsenäisten ratkaisujen ja tukipalveluiden avulla lievittämään näitä paineita ja luomaan yhtenäisen digitaalisen ekosysteemin yhdistämällä isännöitsijät rakennuksiinsa etänä”, Kionan CMO Viktor Vitell sanoo.

HUOMAUTUKSIA TOIMITTAJILLE:

SEURAA MEITÄ:

Tilaa Kionan uutiskirje osoitteessa kiona.com

Kysymyksiin vastaa mielellään:
Viktor Vitell, markkinointijohtaja, Kiona – viktor.vitell@kiona.com

Kiona - We futurize the property ecosystem.

Kiona
Leirfossvegen 27