Gratis adgang til spotprisdata kan spare millioner på ejendomsbranchens elregninger under energikrisen.

Proptech-virksomheden Kiona tilbyder nu sine brugere gratis adgang til spotpriser i alle virksomhedens SaaS-løsninger til optimering af ejendomme og detailvarebutikker.

Smartere brug af strøm baseret på realtidspriser fra elmarkedet øger muligheden for, at ejendomsoperatører kan reducere deres udgifter til el og overleve en vinter med energikrise.

I henhold til data fra Nord Pool er der en forskel på næsten 400 % i den europæiske elpris i august 2022 sammenlignet med februar 2021, når vi sammenligner den dyreste vintermåned i 2021 med en sommermåned. I august 2022 ser vi prisudsving på timebasis på flere tusinde procent i løbet af en dag. I de påvirkede regioner er dette ensbetydende med enorme udsving i omkostningerne for både private og virksomheder på et tidspunkt, hvor vi går en historisk dyr vinter i møde, og hvor priserne varierer meget på timebasis.

- Hvis optimering i ejendomsbranchen tidligere ofte har handlet om at agere ansvarligt og reducere klimabelastningen, handler det nu også om på kort sigt at klare sig igennem en kommende krise vinter med skyhøje elpriser og håndtere problemet med overbelastning af elnettet, siger Jon Åkerström, CPO hos Kiona.

Kiona giver kunder og partnere en platform med løsninger, der gør det muligt at sikre effektiv drift, spare energi og rapportere om miljøpræstationer. I dag er 55.000 erhvervsejendomme, boligbyggerier og offentlige bygninger samt 3.000 dagligvarebutikker i Nordeuropa forbundet til platformen.

- Vi har oplevet, at der blandt vores kunder og partnere er stor interesse for, at vi tilbyder værktøjer, der kan give et smartere elforbrug og lavere omkostninger. Ved at flytte elforbruget til tidspunkter med mindre belastning på nettet kan vi hjælpe med at styre Europas problem med energibelastning og samtidig spare penge på elregningerne. At vi nu kan give gratis adgang til spotpriser i systemer, der allerede er i drift, øger vores kunders og partneres muligheder for at udvikle nye og smarte løsninger på vores otte europæiske markeder," siger Jon Åkerström.

Adgang til spotpriser på elmarkedet i realtid fra Nord Pool Spot, som er den officielle elhandelsbørs for 16 europæiske lande, betyder, at elforbruget kan styres og planlægges mere intelligent.

- Betingelser og behov er meget forskellige afhængigt af markedet og typen af bygning. Adskillige bygningsejere har forhandlet elkontrakter, men selv disse kontrakter vil blive genforhandlet om få år. For store bygningsoperatører kan et smartere elforbrug sænke elregningerne proaktivt. På et ekstremt svingende marked er vores tilbud om at levere kritiske data uden omkostninger vores måde at tage ansvar på i en krisesituation, siger Jon Åkerström.

Kiona blev dannet i 2021 ved at fusionere selskaberne bag fire af markedets førende uafhængige ejendomsdigitaliseringsplatforme, IWMAC, Energinet, Web Port og Edge til et enkelt selskab.

- Det er vores mål at fungere som en åben, fleksibel og uafhængig leverandør af teknologiplatforme og software til innovative partnere og kunder i ejendomsbranchen. Vi leverer løsninger, der gør det muligt for vores partnere at udvikle funktioner, som kan bekæmpe energikrisen. Sammen skaber vi reel værdi for ejendomsbranchen, siger Trond-Øystein Bjørnnes, der er CEO for Kiona.

Jon Åkerström CPO, Kiona, +46 768 85 35 02, jon.akerstrom@kiona.com
Trond Øystein Bjørnnes, CEO, Kiona, +47 982 03 840, trond.oystein.bjornnes@kiona.com

Kilde
Nord Pool: https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Monthly/?view=table

Vi leverer løsninger, der gør det muligt for vores partnere at udvikle funktioner, som kan bekæmpe energikrisen. Sammen skaber vi reel værdi for ejendomsbranchen.

• Energy issues

• nord pool