Elkjøp dobler lagerkapasiteten i Norden

Siden 2016 og forrige utbygging av hovedlageret i Jönköping, Sverige, har Elkjøps nordiske omsetning økt med mer enn 50 prosent. Den sterke veksten gjør at Elkjøp nærmest dobler lagerkapasiteten samtidig som distribusjonen av kjøkken flyttes fra Brno, Tsjekkia.

Med en ny størrelse på til sammen 193 600 m2 blir Elkjøps hovedlager et av Europas største lageranlegg når det etter planen står ferdig i 2024. Lageret leverer i dag årlig over 50 millioner produkter til butikker og sluttkunder i Norden.

- I et utfordrende marked er vi stolte over å kunne lansere planer for en viktig investering i kortere ledetider for kjøkken og en enda bedre handleopplevelse for alle våre kunder i Norden, sier Erik G. Sønsterud, konsernsjef i Elkjøp Nordic.

Mer bærekraftig bygg og leveranser
Ved å flytte distribusjonen av kjøkken nærmere nordiske kunder reduseres karbonavtrykket på kjøkkentransport med 75 prosent. I tillegg vil det nye lageret utstyres med ladestasjoner og det er planer for et av Nordens største solcelleanlegg på taket. Eiendommen bygges også med hensyn til miljøet. Sammen med eiendomseier har Elkjøp en ambisjon om å nå sertifiseringen «Excellent» i henhold til BREEAMs miljøklassifiseringssystem.

– Vi er bevisste på miljøansvaret vårt og jobber aktivt for å redusere miljøpåvirkningen, spesielt fra transportene våre. Kortere avstand til kundene våre er bra for både kundene og miljøet. At vi også får et toppmoderne bygg som er energieffektivt og miljøvennlig bygget, er helt i tråd med bærekraftsstrategien vår og et viktig steg i den store omstillingen til en mer klimanøytral virksomhet, forklarer Sønsterud.

• Home electronics

Kristian Willanger