Elkjøp Nordic øker mest i Sverige tross Amazon

Med omsetningsrekorder og økning i markedsandeler i alle land fortsatte Elkjøp Nordic veksten gjennom julehandelen. Til tross for Amazons etablering i Sverige er det her konsernets markedsandel øker mest, med 2,8 % hittil i finansåret.

Gjennom et økt behov for teknologi og digital underholdning, som følge av nedstengning i samfunnet, har Elkjøp vært en av koronavinnerne. Dette var tydelig da selskapet la frem sitt halvårsresultat i desember. Gjennom den viktige julehandelen fortsatte veksten, og Elkjøp Nordic landet på en total vekst i omsetning på hele 29 % mot samme periode i fjor*.

- Behovet for teknologi er større enn noensinne i situasjonen vi nå er i, og mange har utnyttet seg av gode tilbud blant annet under Black Week. Samtidig skaper pandemien og behovet for trygg handel, utfordringer for kundene og handelen. I Danmark er for tiden alle våre butikker stengt, og vi selger kun på nett. I Norge og Sverige har vi kansellert eller tonet ned salgskampanjer som følge av smittevernhensyn. Derfor er jeg veldig imponert over hvordan våre ansatte raskt har klart å tilpasse seg stadige endringer i rammebetingelsene for vår virksomhet, og også stolt over de fantastiske resultatene vi likevel klarer å levere sammen i en krevende tid, sier konsernsjef i Elkjøp Nordic, Erik G. Sønsterud.

Øker mest i Sverige
Mens omsetningen øker mest i Norge, med 28 %, er det i Sverige det norske konsernet spiser flest markedsandeler, med en økning på 2,8 % hittil i finansåret. Dette til tross for den mye omdiskuterte etableringen av Amazon i Sverige i høst.

- Det er gledelig å se at vi fortsetter å ta markedsandeler i Sverige hvor vi har fått en ny stor og viktig konkurrent. Deres etablering har ikke gått ubemerket hen, men det kan se ut som at de har valgt en myk start. Fra vår side tyder ingenting på at vi har tapt mot Amazon, men elektronikk er helt klart en viktig kategori for dem. Dette gir selvsagt økt konkurranse, og som antatt ser vi at deres ankomst er positivt for markedet totalt sett. Med vår kombinasjon av butikker, netthandel og rådgivning fra 12.000 kompetente medarbeidere er vi der kundene er og kan hjelpe dem hele veien, også etter at de har handlet. Vi er klare for Amazon og tror de bare vil gjøre oss enda bedre, sier Erik G. Sønsterud.

Rekordsalg online
Julehandelen på nett har de siste årene hatt en jevn økning, men tok naturlig nok helt av i pandemiåret 2020. Elkjøps nordiske online andel i perioden økte fra 19 % til 30 % av omsetningen og den ekstraordinære situasjonen har utviklet og testet konsernets handleopplevelse på tvers av kanaler.

- I pandemien har vi virkelig fått testet og utviklet oss, og dermed både bekreftet styrken vår og videre satsning på omnikanal handel. I tillegg har vi, som følge av korona, utviklet helt nye tjenester i dette grensesnittet. Klikk og hent på parkeringsplass og Live shopping via video-link startet opprinnelige som raske innovasjonstiltak som en respons på nedstengningen. I løpet av de siste månedene har de utviklet seg til å bli etablerte løsninger som vi investerer i og tror på for fremtiden, forklarer Erik G. Sønsterud.

Årets julegave
Hva som blir årets julegave diskuteres alltid hyppig. Hva folk flest faktisk får hører vi sjelden om. Selv om teknologi alltid er populært er Elkjøps salgstall ei heller en eksakt vitenskap her, men med over 100.000 solgte spillkonsoller og 520.000 solgte spill var det i hvert fall mange nordboere som fikk noe å henge fingrene i julen 2020.

*Valutanøytral like for like vekst på 19 %.

Fakta

• Perioden Elkjøp definerer som julehandelen strekker seg over ti uker, fra 1. november til 9. januar.
  • Totalomsetningen til Elkjøp Nordic økte med 29 %, sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Netthandelen fortsetter å øke og endte med vekst på 97 %
  • Vekstvinnerne blant produktkategoriene viser tydelig at folk er mer hjemme:
    • Salget av kaffemaskiner har doblet seg (104 %) mot samme periode i fjor, da mange jobber- og drikker mer kaffe hjemme.
    • Når vi går rundt der hjemme ser vi nok også mer til støvet, siden salget av støvsugere har økt med betraktelige 41 % mot fjoråret
    • Salget av kjøkkenmaskiner, med en økning på 43 %, viser at hele Norden fortsatt baker som tidtrøyte under pandemien.
  • Årets julegave kan se ut til å ha vært spillrelatert, med 100.000 solgte spillkonsoller og 520.000 solgte spill. Likevel skulle nok mange flere ønske at de fant en PlayStation 5 under treet, siden de som var tilgjengelig ble solgt unna i en fart på 40 spillkonsoller i sekundet.
  • Tjenestene Klikk & hent på parkeringsplass og Live Shopping via video har etablert seg til å bli innovasjonsløsninger som Elkjøp Nordic videreutvikler og satser på.
  • Elkjøps kundeklubb passerer straks fem millioner medlemmer og er med det en av Nordens største. Under Black Week sto medlemmene for mer enn 50 % av salget.
  • Det norske konsernet tar markedsandeler i alle nordiske markeder i den viktige handelsperioden. Mest øker de i Sverige, tross høstens etablering av Amazon, med 2,8 % hittil i finansåret
  • Status for restriksjoner som treffer markedene som følge av COVID-19:
    • Danmark
      Alle butikker stengt og kun salg online siden 25. desember. Stengningstiltaket ble nylig forlenget til 8. februar.
    • Sverige
      Alle butikker åpne, men restriksjoner mot salgskampanjer og rundt antall besøkende.
    • Norge
      Alle butikker åpne, men restriksjoner rundt antall besøkende. Oppfordring om bruk av munnbind og å holde to meter avstand.
    • Finland
      Alle butikker åpne, men restriksjoner rundt antall besøkende. Alle medarbeidere bruker munnbind.

Kristian Willanger

Senior kommunikasjonsrådgiver 99507041