Nils Lekeberg, Medgrundare och Vice VD Enjay

Höga energipriser skapar ökad efterfrågan på svensk energilösning

Enjay, ett Malmöbaserat företag inriktat på energiåtervinning, upplever just nu en kraftig tillväxt i Europa. Deras lösning för energiåtervinning i smutsig frånluft finns nu i drift på sju marknader i Europa.

Produkten heter Lepido och lanserades i 2019. Den gör det möjligt att återvinna energi ur smutsig frånluft och kan på så sätt minska uppvärmningskostnader på exempelvis restauranger, bagerier, tvätterier, skolmatsalar och hotell. Stigande energikostnader har gett extra skjuts för den svenska innovationen med ökat intresse på fler marknader. Installationer har nu genomförts även i England, Nederländerna, Danmark, Norge, Estland och Lettland.

Ökade energikostnaderna har fått omvärlden att bli intresserade av det svenska sättet att återvinna energi. säger Nils Lekeberg, en av grundarna av Enjay. Det är dags för resten av Europa att sluta elda för kråkorna, fortsätter han.

Som ett svar på den ökade efterfrågan har Enjay påbörjat arbetet med att utöka sin produktionskapacitet med cirka 400%. All produktion sker i Sverige.

Fokus ligger nu på att hantera det ökade intresset för Lepido på de nya marknaderna men även att testa och applicera tekniken för andra användningsområden där det finns ytterligare möjlighet ökad energieffektivisering, exempelvis trä-industrin, kemiska och industriella processer.

Categories

Enjay is a Swedish cleantech company, specialized in energy efficiency. The company´s first solution, Lepido, is the first in the world to offer profitable energy recycling from restaurant ventilation. The innovation enables reducing the annual emissions of CO2 by 500 million metric tons, one entire percent of the projected world-wide CO2 emissions by 2050.

Klas Oskarsson

Press contact Director of communication Marknad och kommunikationschef +46 732 040 020

Wasting energy is no longer an option

Enjay has also commenced efforts to identify and streamline other areas where the same principle can be applied. The company’s overall mission is to put an end to wasting energy, because the cleanest form of energy is the one never produced.

Enjay - A swedish greentech company specialized in energy efficiency
Lockarspvägen 6B