Press release -

​Ledende programvareleverandører innen retail i Norden slås sammen til ett selskap med globale ambisjoner

Programvare- og konsulentvirksomhetene i Visma Retail og Extenda slås sammen og danner et selskap med ambisjoner om å vokse utenfor nordens grenser som ledende leverandør av programvareløsninger til detaljhandelen.

Stockholm - 20. september 2018. STG Partners har inngått en avtale om kjøp av Extenda og programvare- og konsulentvirksomhetene i Visma Retail divisjonen.

Visma-konsernet, en ledende regional aktør innen programvare i skyen for både SMB, offentlig sektor og enterprisekunder, har besluttet å selge programvare- og konsulentvirksomhetene i Visma Retail divisjonen. "Retaildivisjonen ekspanderer til nye markeder, og vi tror at de vil dra nytte av et nytt eierskap for å utvikle sin virksomhet og hjelpe dem til å vokse enda mer i det europeiske markedet," sier Vismas konsernsjef Øystein Moan.

Extenda er et privateid selskap med hovedkontor i Stockholm. Extenda tilbyr en ledende internasjonal POS-løsning (Point of Sales) med en imponerende kundebase. "Jeg støtter denne fusjonen med Visma Retail og det nye eierskapet. Det vil styrke selskapet i å bli en ledende leverandør globalt. Den nye gruppen vil styrke våre produkter og gi muligheter og verdi for våre kunder og ansatte, sier Peter Carlman, grunnlegger og styreformann for Extenda.

Tilsammen leverer selskapene løsninger til flere ledende detaljhandelskjeder i Norden, samt store internasjonale retailere med de mest krevende behov i bransjen.

Gjennom denne fusjonen dannes et nytt uavhengig selskap eid av STG Partners. STG Partners er et California-basert private equity selskap, som fokuserer på å investere i innovative programvare-, data- og analyseselskaper. STG har lang erfaring og kan vise til god resultatoppnåelse som eier av selskaper som leverer høyteknologi til detaljhandelen. "Extenda og Visma Retail er begge ledere innen innovasjon og ekstremt komplementære til hverandre når det gjelder styrker, produktegenskaper og kultur. Vi er glade for å samarbeide med et sterkt lederskap i begge selskapene og bygge strategiske partnerskap med våre kunder for å skape et grunnlag for vår suksess basert på våre kunders suksess”, sier J. T. Treadwell, administrerende direktør for STG Partners.

Peter Fischer, for tiden divisjonsdirektør i Visma Retail, vil bli CEO for det nye selskapet, og Håkan Valberg, for tiden konsernsjef i Extenda, vil bli COO i den nye selskapet. Navnet på det nye selskapet vil være Extenda Retail.

"Sammen vil vi bli en meget sterk leverandør som vil hjelpe kunder å lykkes med morgendagens muligheter og utfordringer," sier Peter Fischer, divisjonsdirektør i Visma Retail. "Ved å kombinere våre løsninger og organisasjoner, øker vi vår kapasitet, reduserer ledetiden for våre kunder, samt øker dybden og bredden av våre produkter og tjenester. Denne fusjonen tillater oss å øke fokuset på å utvikle nære, strategiske og langsiktige partnerskap med våre kunder" legger Fischer til.

"Vi har fokusert på å hjelpe våre kunder til å vokse og lykkes internasjonalt, og har investert i å tilgjengeliggjøre nye løsninger raskere for våre kunder samt investert i fremtidens teknologi som Cloud og mobilitet, for å møte våre kunders behov for å være konkurransedyktige i den nye digitaliserte verden”, sier Håkan Valberg, administrerende direktør i Extenda.

"Denne fusjonen er perfekt i form av komplementære løsninger, geografisk dekning, leveringsevne og organisasjonskultur. Støttet av en av markedets mest respekterte investorer betyr dette at vi kan fortsette med våre planer for vekst for den nye organisasjon med stor trygghet" sier Valberg.

For mer informasjon vennligst kontakt:
Jørn Ludahl
Administrerende Direktør, Visma Retail AS