Blogikirjoitus -

Kirjanpidon 5 tärkeintä teknologiatrendiä

Teknologia on reippaasti muokannut kirjanpidon prosesseja viimeisen kymmenen vuoden ajan. Tästä johtuen tilitoimistoala ja kirjanpitäjien nykyinen rooli ovat muutoksen alla. Tulevina vuosina tulemme näkemään teknologian vaikutukset kirjanpidon työhön entistä vauhdikkaammalla tahdilla. Oletko valmis?

1. Pilvipalveluita hyödynnetään entistä enemmän

Työpöytäohjelmistot ovat menneen talven lumia. Usean tiedostoversion kanssa työskentely tai laskentataulukoiden lähettäminen sähköpostitse kirjanpitäjälle ovat jo vanhanaikaisia toimintatapoja. Monet pienet ja suuret yritykset ovat omaksuneet pilvipalvelun osaksi toimintaansa. Sen etuja ovat muun muassa ketteryys, liikkuvuus, kustannustehokkuus ja yksinkertainen IT-infrastruktuuri.

2. Reaaliaikainen data ja sen tulkitseminen

Tilintarkastajat ja kirjanpitäjät nähdään nykyään konsultteina, koska asiakkaat ovat heihin yhteydessä entistä useammin, kiitos reaaliaikaisen datan. Visman tutkimuksen mukaan 83 % kirjanpitäjistä kertoi antavansa asiakkailleen usein taloudellisia neuvoja. Pilvipalvelut ja verkkopankkipalvelut mahdollistavat välittömän pääsyn tietoihin tilannekohtaisesti, jonka perusteella asiakkaat voivat tehdä päätöksiä nopeasti. Asiakkaat eivät tosin tee näitä päätöksiä yksin, vaan he konsultoivat talousasiantuntijaa. Datan ja asiantuntijuuden yhdistäminen on arvokasta palvelua asiakkaalle.

3. Tekoälyn ja robotiikan vallankumous

Kirjanpitojärjestelmät muuttuvat jatkuvasti älykkäämmiksi. Pian yksinkertaiset rutiinit hoitaa robotti. On ennustettu, että vuoteen 2020 mennessä verot, palkanlaskenta, tilitarkastukset jne. tulevat olemaan täysin automatisoituja. Monet kirjanpitäjät pelkäävät, että robotti korvaa heidän työpaikkansa, mutta itseasiassa se tekee heistä entistä arvokkaampia. Kirjanpitäjille jää huomattavasti enemmän aikaa tehdä raportteja, etsiä trendejä ja neuvoa asiakkaita tekemään parempia liiketoiminnallisia päätöksiä.

4. Tietoturvallisuus ennen kaikkea

Tietoturva puhuttaa enemmän kuin koskaan ja suuri kiitos siitä kuuluu GDPR-asetukselle. Kirjanpitäjät ja tilintarkastajat käsittelevät päivittäin arkaluonteista tietoa. Tietoturvan ylläpitäminen ja tehostaminen ovat tämän vuoden suurimpia haasteita. Muista siis tarkistaa palveluntarjoajan tietoturva, kun valitset tilitoimistosi käyttöjärjestelmiä.

5. Kaiken sähköistäminen

Sähköistyminen on trendeistä näkyvin. Sähköistymistä mahdollistavat yllä mainitut pilvipalvelut, reaaliaikainen data ja tekoäly, mutta myös erilaiset sovellukset ja esimerkiksi OCR-työkalut. Sähköistäminen tarjoaa useita hyötyjä tilitoimistolle: nopeammat laskuprosessit, luotettava ja pikainen arkistointi sekä reaaliaikainen tieto. Prosessit nopeutuvat, mikä lisää toimiston tehokkuutta ja näin sen kannattavuutta.

Lue lisää ABAXin sähköisistä ratkaisuista täältä. Jos tiedät yrityksen, joka hyötyisi sähköisistä ajopäiväkirjoista, ilmianna yritys täällä ja osallistu samalla kilpailuun!

• Tietokoneet, tietotekniikka, ohjelmistot

Karolina Romakkaniemi-Alhonen

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö Markkinointi ja viestintä +358 40 482 2824