Blogikirjoitus: Avoimesti yhteistyötä – potilaan parhaaksi

Avoimesti yhteistyötä – potilaan parhaaksi

AbbVie Oy julkisti muiden Lääketeollisuus ry:n jäsenyritysten kanssa terveydenhuollon ammattilaisten kanssa tekemänsä yhteistyön ja tiedot sen taloudellisesta arvosta 31.5.2017. Nämä tiedot koskevat vuonna 2016 tehtyä yhteistyötä.

Lääkeyritykset keräävät jokaiselta terveydenhuollon asiantuntijalta erikseen suostumuksen julkistamiselle yksilötasolla. Jos tätä suostumusta ei ole, julkistetaan tieto yhteistyön arvosta niin kutsuttuna könttäsummana. Olemme ylpeitä siitä, että suostumusprosentti tietojen julkaisemiselle yksilötasolla nousi lääkäreiden keskuudessa koko alalla 68 %:iin. AbbVien osalta suostumusprosentti vuoden 2016 aikana tehdystä yhteistyöstä oli 71,1%. Vuoden 2016 aikana AbbVie Oy kohdisti taloudellisia etuuksia yhteensä 47 terveydenhuollon organisaatiolle ja 342 terveydenhuollon ammattilaiselle. Vuonna 2016 tehdyn yhteistyön arvo oli 553 924 euroa.

Toimimme terveydenhuollon alalla. Ala luonnollisesti herättää kiinnostusta, sillä terveys on jokaiselle meistä yksi tärkeimmistä arvoista. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että toimintamme on läpinäkyvää ja avointa.

Julkisessa keskustelussa helposti unohtuu se, että lääketeollisuus ja terveydenhuollon ammattilaiset julkistavat tekemänsä yhteistyön taloudellisen arvon vapaaehtoisesti, ilman minkään lain tai asetuksen vaatimusta. Lääkäreiden keskuudessa sidonnaisuuksien julkistaminen esimerkiksi akateemisten julkaisujen yhteydessä on ollut arkipäivää jo monta vuotta. Kuinka moni muu toimiala olisi valmis toimimaan yhtä läpinäkyvästi?

Miksi yhteistyö sitten on tärkeää?

AbbVie tekee yhteistyötä terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa, jotta potilaat Suomessa ja kansainvälisesti saisivat parasta mahdollista hoitoa. Tämän yhteistyön avulla uudet lääkeinnovaatiot, lääkehoidot ja tutkimustulokset ovat terveydenhuollon ammattilaisten ja potilaiden käytettävissä mahdollisimman nopeasti.

Yhteistyön eri muodot hyödyttävät myös julkista terveydenhuoltoa. Yhteistyö lisää esimerkiksi lääkäreiden ja hoitajien mahdollisuuksia lisäkouluttautua.Lisäkouluttautumisen ansiosta tietotaito pysyy yllä ja osaaminen lisääntyy. Loppukädessä potilas on se, joka hyötyy lääkärin ja hoitajan ajantasaisesta osaamisesta.

AbbVie toimii sellaisilla lääketieteellisillä terapia-alueilla, joissa mennään Suomessa ja kansainvälisesti tutkimuksellisesti ja hoidollisesti kovaa vauhtia eteenpäin. Näitä aloja ovat esimerkiksi onkologia, immunologia, neurologia ja virologia. Koemme velvollisuudeksemme sen, että jaamme uutta tutkimustietoa mahdollisimman laajasti käyttöön niille terveydenhuollon asiantuntijoille, jotka sitä työssään tarvitsevat. Meillä on paras tietotaito omista valmisteistamme, ja niiden oikean ja turvallisen käytön tukeminen on meille ensiarvoisen tärkeää.

Vuonna 2016 tekemäämme yhteistyöhön on kuulunut muun muassa kliinisiä tutkimuksia, uusien tutkimustulosten jakamista terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön, koulutustilaisuuksien järjestämistä tai niihin osallistumisen tukemista sekä terveydenhuollon asiantuntijoiden tietotaidon hyödyntämistä esimerkiksi palveluiden tuottamisen muodossa. Tehdystä työstä olemme maksaneet terveydenhuollon ammattilaiselle palkkion, jonka suuruuteen vaikuttavat muun muassa ammattikunnan yleinen palkkaustaso, kyseisen ammattilaisen koulutustaso, kokemus, akateeminen julkaisutoiminta ja työhön kaytetty aika.

Potilas hyötyy myös

Potilaan kannalta tekemämme yhteistyö mahdollistaa terveyshyödyiltään vaikuttavaan hoitoon pääsyn oikea-aikaisesti. Yhteiskunnalle tällä on myös suuri vaikutus, sillä kansalaisten terveys sekä työ- ja toimintakyky vaikuttavat oleellisesti julkiseen talouteen ja tuottavuuteen.

Yksi esimerkki vuonna 2016 tekemästämme yhteistyöstä on maksan kuntoa kartoittavan Fibroscan-laitteen lainaaminen 19 eri terveydenhuollon organisaation käyttöön sovituksi ajaksi. Fibroscan-laitteella tehty tutkimus mahdollistaa maksan kunnon tarkastelun ei-kajoavasti. Tällöin esimerkiksi näytepalojen ottoa ei välttämättä tarvitse tehdä. Potilaan kannalta on huomattavasti miellyttävämpää saada omaa terveyttä koskevaa tärkeää tietoa tällä tavalla, ja tämä lähestymistapa säästää myös terveydenhuollon resursseja.

T&K-raha puhuttaa

T&K-toimintaan liittyvän rahasumman julkaiseminen ns. könttäsummana on ihmetyttänyt. AbbVien osalta kyseinen summa vuonna 2016 oli 77 265 euroa. Tuimme Suomessa vuonna 2016 faasien 2 ja 3 kliinistä lääketutkimusta. Näissä tutkimuksissa selvitetään uusien lääkevalmisteiden turvallisuutta ja tehoa tarkkaan määritetyssä potilasjoukossa. Tutkimukset tehdään viranomaisten, Suomessa Fimean, tarkassa valvonnassa. Kliinisiä tutkimuksia vaaditaan, jotta uusille lääkevaihtoehdoille saadaan viranomaishyväksyntä ja ne pääsevät hoitovaihtoehdoksi potilaille.

Suomessa tukemiamme kliinisiä tutkimuksia oli vuonna 2016 käynnissä yhteensä 12 ja niissä oli mukana noin 50 potilasta. Yksikään näistä 50 potilaasta ei ole joutunut tietämättään ”testattavaksi”, sillä päätöksen osallistumisesta tekee potilas itse antamallaan suostumuksella. Tätä ennen potilaan hoitava lääkäri on tarkkaan selvittänyt potilaan soveltumista kyseiseen tutkimukseen. Joillekin potilaille kliiniseen lääketutkimukseen osallistuminen on jopa viimeinen hoitovaihtoehto, koska muuta sopivaa ja tehokasta hoitovaihtoehtoa ei ole sillä hetkellä ollut saatavilla. Tulevaisuudessa tilanne voi olla muille potilaille toinen – osittain juuri kyseisen kliinisen tutkimuksen vuoksi.

T&K-rahan julkistamiseen könttäsummana vaikuttaa kilpailulainsäädäntö. Lääkeyritykset seuraavat toistensa toimintaa ja varmaankin lukevat julkistuksen osalta muiden T&K-kulut hyvinkin tarkasti. Jos kertoisimme yksityiskohtaisesti, mitä tutkimuksia teemme, kuka toimii tutkijana ja mikä tutkimuksen arvo on, voisi toinen lääkeyritys päätellä, mihin osa-alueeseen panostamme ja minkälaisia tuotteita meillä on mahdollisesti tulossa tulevaisuudessa. Tällöin kyseinen toinen yritys saattaisi ohjata omia intressejään muualle, jolloin kilpailutilanne jäisi syntymättä. Tätä voitaisiin pitää kilpailulainsäädännön kannalta myös markkinoiden jakamisena.

AbbVie jatkaa hyvin sujuvaa ja erittäin arvokasta yhteistyötä terveydenhuollon ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa ja sitoudumme tulevaisuudessakin läpinäkyvään toimintaan.

Anne Lehtonen
Lääketieteellinen johtaja
AbbVie Oy

• Lääketieteellinen tutkimus