Blogikirjoitus -

Potilaan puolella jokaisena päivänä

AbbVien potilasjärjestöyhteistyösuhteiden päällikkö Marika Armilon ajatuksiin ei mahdu jakoa meihin ja sairastaviin. Sairastavien ja heidän läheistensä elämänlaatua ja selviämistä sairauden oireiden kanssa tuetaan parhaiten, kun heidän tarpeensa nostetaan aidosti keskiöön.

Kun Marika Armilo aloitti tehtävässään reilut kuusi vuotta sitten, AbbVie oli potilaskeskeisyydessä muuta lääkealaa edellä. Vastaavaa tehtävänkuvaa ei vielä tuolloin muualla ollut. Armilo oli aiemmin toiminut pitkään potilasjärjestön vapaaehtoisena ja luottamustehtävissä. Uusi tehtävä AbbViella siirsi hänet konkreettisesti toiselle puolelle ilmiötä, jonka kanssa hän oli työskennellyt jo aiemmin.

Hyvin nopeasti hän totesi, että AbbVie haluaa ratkaista aivan samoja kysymyksiä kuin potilasjärjestötkin. Tavoitteina on muun muassa tutkia ja kehittää vakavien sairauksien hoitoa sekä hoitokäytänteitä ja edistää alueellista hoidon yhdenvertaisuutta. Tärkeää on myös tarjota mahdollisimman matalalla kynnyksellä juuri sitä tietoa, jota sairastavat kaipaavat selvitäkseen sairautensa kanssa mahdollisimman hyvin.

”Uskon, että tekemällä asioita yhdessä sairastavien ja potilasjärjestöjen kanssa pääsemme parhaaseen lopputulokseen.”

AbbVie kuunteleekin kaikissa ratkaisuissaan herkällä korvalla sairastavien ja heidän läheistensä ääntä. Tietoa kerätään esimerkiksi palvelumuotoilun menetelmillä, jotka korostavat palvelun käyttäjän roolia ja hänen tarpeitaan. Armilo toteaa, että muu ei olisikaan järkevää sen paremmin loppukäyttäjien kuin liiketoiminnankaan näkökulmasta.

”Emme me yrityksenä voi lähteä siitä oletuksesta, että tietäisimme paremmin. Meidän on oltava nöyriä kuulemaan sairastavien ajatuksia.”

Kehitystyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä

Päivittäisessä työssään Marika Armilo toimii tiivissä yhteistyössä potilasjärjestöjen edustajien kanssa. Kunkin järjestön kanssa mietitään vuoden lopussa seuraavalle vuodelle omat painopisteet. Työn etenemistä seurataan yhdessä vuoden mittaan. Samalla saadaan mahdollisimman nopeasti kiinni uusista ideoista tai tarpeista ja niitä voidaan lähteä viemään eteenpäin.

”Koen, että minun tehtäväni on pitää sairastavan näkökulmaa aktiivisesti esillä sisäisissä kehitystiimeissämme ja työssämme. Pyrin myös aina saamaan omiin tilaisuuksiimme jonkun itse sairastavan mukaan muistuttamaan siitä, kenen vuoksi me työtämme teemme”, Armilo kertoo.

AbbViella potilaskeskeisyys on tärkeä toimintaa suuntaava arvo. Esimerkiksi potilastukiohjelmilla vastataan monin tavoin sairastavien tuen tarpeeseen räätälöidyillä tukitoimilla.

”Silloin keskustellaan esimerkiksi siitä, minkälaisia haasteita sairastavat kokevat vaikka tietyn lääkkeen antotavan kanssa. Pohdimme sitä, miten voimme tukea sairastavaa sairauden eri vaiheissa.”

AbbVie on aktiivisesti mukana Kestävä Terveydenhuolto -hankkeessa, jossa etsitään yhdessä julkisen sektorin ja muiden toimijoiden kanssa taloudellisesti kestäviä tapoja varmistaa kaikille yhdenvertainen ja laadukas terveydenhuolto. Lisäksi yritys fasilitoi eri potilasjärjestöjen keskinäistä yhteistyötä järjestämällä niille yhteisiä keskustelu- ja verkostoitumistapaamisia.

”Meidän kenttäläiset ovat konkreettisesti mukana ensitietopäivissä, joita järjestämme esimerkiksi Parkinsonin tautia sairastaville. Meillä on myös oma vapaaehtoistyön ohjelma, josta vastaan. Työntekijämme voivat tehdä vuodessa päivän verran palkallista vapaaehtoistyötä valitsemassaan järjestössä.”

Päättäjiin vaikuttaminen kuuluu sekin Marika Armilon työnkuvaan. Aikaisemmin on järjestetetty muun muassa Parkinsonin taudista ja IBD:n hyvän hoidon merkityksestä keskustelutilaisuuksia, johon kutsuttiin potilasjärjestöjen edustajia ja päättäjiä tapaamaan toisiaan ja jakamaan tietoa.

Loikka kohti tulevaa

Näkyvä esimerkki tiiviisti sairastavan tarpeisiin kiinnittyvästä palvelusta on järjestöjen kanssa yhteistyössä kehitetty pelillinen sovellus Loikka. Viime vuonna julkaistu sovellus tukee IBD:tä tai lastenreumaa sairastavia lapsia ja nuoria, kun he siirtyvät hoidossaan aikuisten puolelle.

”Loikka vastaa täyttymättömään tarpeeseen, joka tuli suoraan sairastavilta itseltään. Järjestimme yhdessä potilasjärjestöjen kanssa lasten ja nuorten kanssa workshopeja siitä, mikä tukimuoto voisi toimia ja heiltä tuli idea pelillisestä applikaatiosta. Kehitystyössä on ollut mukana myös terveydenhuollon henkilökuntaa”, Marika Armilo kertoo.

Juuri näin AbbVie haluaa toimia – tavoittaa sairastavat sellaisilla tukimuodoilla, jotka ovat heille helpoiten saavutettavia. Samalla Loikka-sovellus kohtaa AbbVien oman painopistealueen eli ratkaisujen ja tukimuotojen kehittämisen lapsille ja nuorille. Tuloksekas yhteistyö potilasjärjestöjen kanssa jatkuu edelleen.

”Syy, miksi aikanaan tulin AbbVielle on, että täällä tehdään tätä yhteistyötä eri tavalla. Yhteistyö potilasjärjestön kanssa on aidosti tasavertaista ja kummallekin hyödyksi yhteisiä haasteita ratkaistaessa”, Armilo toteaa.

FI-ABBV-190087/12.2019

• Terveyden-, sairaanhoito