Rohkeus kehittyä, uskallus mennä eteenpäin

AbbVie on antanut Anna Kourulalle paljon: merkityksellisen työn hyvinvoinnin parissa, rakkaita kollegoja, matkustamista ja kansainvälisen uran. Kourula kiittää AbbVieta vahvasta tuesta, joka on auttanut häntä kehittämään itseään ja etenemään nykyiseen rooliinsa.

Viisi vuotta sitten eräs työpaikkailmoitus kiinnitti Anna Kourulan huomion. Ekonomiksi valmistuneen naisen urahaaveissa oli jo pitkään ollut kansainvälinen ura. Intuitio kertoi, että nyt oli unelmien työ löytynyt. Eikä intuitio ollut väärässä – 4,5 vuotta Suomen AbbViella Finance Analystina ja Controllerina sujahti kuin hetkessä ja alkuvuodesta 2019 Kourula siirtyi työskentelemään yrityksen alueelliselle pääkonttorille Pariisiin.

”Nykyinen positioni on Senior FP&A Analyst, eli työskentelen talousraportoinnin ja budjetoinnin parissa. Tämä on juuri sitä, mitä työltä haluan. Yrityksen arvomaailma kohtaa omani kanssa ja kansainvälisyys on nykyisessä työssäni avainasemassa. Tiimiläiseni ovat eri maista kotoisin ja ilmapiiri hyvin kansainvälinen”, Kourula kertoo.

Kourulan monipuolinen positio Pariisissa pitää sisällään Länsi-Euroopan ja Kanadan alueen pääkonttorin budjetoinnin, talousraportoinnin ja lääketieteellisen osaston tukemisen. Lisäksi hän tekee talousraportoinnin osalta myös tiivistä yhteistyötä Chicagon globaalin pääkonttorin kanssa.

Esimiehet ja kehittymissuunnitelma merkittävänä apuna

AbbVien tuesta on ollut korvaamatonta apua Kourulan uralle. Kannustavan työpaikan lisäksi tärkeä työkalu on ollut henkilökohtainen kehityssuunnitelma, jonka tarkoituksena on määritellä tavoitteita ja kehittää omaa uraa.

”Kehityssuunnitelma on aidosti hyvä työkalu, sillä sen avulla määritellään pidemmän ja lyhyemmän aikavälin uratavoitteet ja seurataan niitä. Suunnitelma mahdollistaa taitojen kehittämisen hyvin spesifisti. Jos olen tarvinnut kokemusta jostakin tietystä osa-alueesta, olen päässyt mukaan sellaisiin projekteihin, joiden myötä kyseiset taidot ovat kehittyneet. AbbViella puheet eivät jää sanahelinäksi, vaan meillä rohkaistaan kehittymään aina askeleen pidemmälle”, avaa Kourula.

AbbVien työkulttuurissa ei Kourulan mukaan ole vahvaa hierarkiaa, mikä mahdollistaa sen, että vastuuta saa niin paljon, kuin on valmis kantamaan. Hän kiittelee myös johdon merkitystä.

”Esimiehet ovat erityisen tärkeässä roolissa, sillä heidän kanssaan voi puhua vahvuuksista ja heikkouksista avoimesti. He myös auttavat luomaan yhteyksiä eri projekteihin. Toki kaikki on myös itsestä kiinni, eli oma tahtotila ja valmius kehittymiseen pitää löytyä. Juuri esimiesten tuen kautta päädyin itsekin Ranskaan – kun sopiva tehtävä aukesi, minua ehdotettiin siihen”, Kourula kertoo.

Maa vaihtui, työkulttuuri säilyi

Kourula viihtyi työssään jo Suomessa hyvin ja siksi ajoittain ikävöi suomalaisia kollegojaan. Ikävää on kuitenkin lievittänyt AbbVien ainutlaatuinen työkulttuuri, joka ei maan vaihdoksesta huolimatta ole muuttunut.

”AbbViella on hyvin vahva työkulttuuri. On ollut ilahduttavaa huomata, että Suomi ja Ranska eivät eroa sen puolesta juurikaan: samanlainen hyvä ilmapiiri vallitsee myös Pariisissa”, Kourula kertoo.

Työtehtävän ja maan vaihtaminen yrityksen sisällä oli taloushallinnon ammattilaiselle yllättävän helppo prosessi, sillä hän oli tehnyt pääkonttorin prosessien ja Pariisin tiimin kanssa töitä jo aikaisemminkin. Yllätyksenä tuli ainoastaan erot työskentelytavoissa.

”Pariisi on ihana paikka asua. Solahtaminen uuteen työhön ja ranskalaiseen kulttuuriin sujui mutkattomasti ja olen viihtynyt hyvin. Ehkä suurimpana erona on se, että Suomessa kaikki hoidetaan suoraviivaisemmin ja tehokkaammin, täällä asioita pyöritellään pidempään. Myös se yllätti, että ranskalaiset ovat hyvin rentoja aikatauluissaan. Palaverit eivät koskaan ala silloin kuin sovittu, vaan niissä on aina vähintään varttitunnin heitto”, Kourula nauraa.

Kourula on viihtynyt Ranskassa niin hyvin, ettei näköpiirissä ole suurempia muutoksia. Tulevaisuudessa hän haluaa jatkaa uran ja itsensä kehittämistä AbbViella.

”AbbViella on niin laaja skaala mahdollisuuksia, että ei ehdi kyllästyä, vaikka samassa yrityksessä tekisi koko työuran. Itseäni kiinnostaa esimerkiksi kliininen tutkimus ja uudet lääkeinnovaatiot, joiden budjetointi ja seuranta voisivat tulevaisuudessa liittyä toimenkuvaani. Täällä kaikki mahdollisuudet ovat avoinna.”

FI-ABBV-190056/06.2019