Uutinen -

​Parkinsonin tauti ja pitkäaikaiset hoitopolut –tilaisuus Pikkuparlamentin Kansalaisinfossa

Suomen Parkinson-liitto järjesti AbbVien ja Medtronicin kanssa yhteistyössä ”Parkinsonin tauti ja pitkäaikaiset hoitopolut” –tilaisuuden eduskunnan Pikkuparlamentin kansalaisinfossa 16.11.2018. Kansanedustaja Sari Sarkomaan johdolla kuultiin puheenvuorot Parkinson-liiton toiminnanjohtaja Hanna Mattilalta sekä HYKS:in neurologian erikoislääkäri ja osastonylilääkäri, dosentti Eero Pekkoselta. Tilaisuudessa kuultiin myös eduskuntaryhmien puheenvuorot sekä kokemuspuheenvuoro Parkinsonin tautia itse sairastavalta.

Parkinsonin tauti on etenevä neurologinen sairaus, joka vaikuttaa laajasti sairastuneen ja hänen läheistensä elämään. Suomessa Parkinsoniin sairastuu n. 750-800 uutta potilasta vuodessa. Parkinsonin tautiin sairastutaan tavallisimmin 50–70-vuotiaana, keskimäärin 62-vuotiaana. Suomessa Parkinsonin tautia sairastaa noin 14 000 - 16 000 ihmistä.

Suomalainen väestö ikääntyy ja tarvitsee enemmän ja uudenlaisia avauksia ikääntyneiden palvelurakenteen vahvistamiseen. Vaikka sairauden hoitoon liittyvät hoidot ovat kehittyneet, ei Parkinsonin tautiin ole toistaiseksi olemassa parantavaa hoitoa.

-Parkinsonin taudin on todettu heikentävän sairastuneiden elämänlaatua huomattavasti enemmän kuin monien muiden parantumattomien sairauksien. Toimintakykynsä ylläpitämiseksi ja elämänlaatunsa parantamiseksi Parkinsonin tautiin sairastuneet tarvitsevat riittävästi tietoa, hyvän hoitosuunnitelman sekä toimivan hoitosuhteen, sillä oikeaan aikaan annetulla oikealla hoidolla voidaan vähentää pitkäaikaissairauden haittoja ja ehkäistä laitoshoidon tarvetta, sanoo Suomen Parkinson-liiton toiminnanjohtaja Hanna Mattila.

Parkinsonin taudin hitaasti etenevä ja yksilöllisesti vaihteleva luonne asettaa haasteita yhteiskunnalle. Sairauden tunnistamista, hoitoa, vointia ja arjesta selviytymistä pitäisi pystyä seuraamaan riitävästi.

Tilaisuudessa keskusteltiin sujuvien hoitoketjujen, sairastavien tarpeisiin vastaavien hoitojen ja palveluiden sekä niihin suunnattujen resurssien tärkeydestä. Tilaisuudessa painotettiin sitä, että hoidon tulisi olla oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti saatavilla kaikkialla Suomessa.

FI-ABBV-180015/11.2018

• Sairaudet