Blogikirjoitus -

Ensimmäiset viikot toimitusjohtajana – Asiakkaita, arvoa ja arkea

VIIKKO 1

Kävellessäni 12. kesäkuuta 2017 kello 7.45 kohti Helsingin Ruoholahdessa sijaitsevaa pääkonttoriamme päätin, että tärkein tehtäväni ensimmäisestä päivästä alkaen on palvella asiakkaita – niin sisäisiä kuin ulkoisia ja tuottaa arvoa, joka kantaa yli ajoittaisen arjen ahtauden. Jos et jaksa lukea koko artikkelia, olen kiteyttänyt tekstini loppuun, mitä ensimmäiset 2,5 viikkoa toimitusjohtajana ovat sisältäneet.

Jo heti toisena päivänä pääsin työskentelemään avainasiakkuuksiemme parissa ja pohtimaan, miten voisimme tuottaa heille entistä suurempaa lisäarvoa. Emme omassa viisaudessamme saaneet maailmaa vielä valmiiksi, joten hyviä ideoita otetaan siis vastaan asiakkailtamme! Alkuviikon harjoituksen lopputuloksena syntyi kuitenkin hypoteesi siitä, että arvo syntyy parhaiten asiakkaiden kanssa kasvotusten, ei omalla toimistolla asiaa pohtiessa.

Ensimmäisen työviikon puolivälissä suuntasinkin kohti Kajaania, jossa sain tavata upean yksikkömme ihmisiä, sekä ainutlaatuisia asiakkaitamme. Asiakkailtamme sain arvokkaita ideoita siitä, kuinka voisimme kehittää omaa toimintaamme entistä asiakaslähtöisempään suuntaan. Sain nauttia verbaalisista tulipunaisista ruusuista, mutta taisipa risujakin tulla. Jälleen hyvä oppi siitä, että joko onnistumme tai opimme. Sopivan sähäkkä aloitus siis tälle toimitusjohtajuudelle.

VIIKKO 2

Toinen viikko alkoi jälleen Helsingin pääkonttorilla. Tällä kertaa pääsin sukeltamaan syvemmälle organisaatiomme eri toimintoihin, sekä tutustumaan tietysti tarkemmin ihmisiimme. Alkuviikosta halusin perehtyä myös tarkemmin siihen, millaista arvoa tuotamme ympäröivälle maailmalle.

Arkhimedes sanoi aikanaan: ”Antakaa minulle kiinteä piste ja riittävän pitkä vipu, niin vipuan maapallon paikaltaan”. Jonkinlaista vipua taitaa tosiaan löytyä perusbisneksestämme, koska eräässä noin 38 000 asukkaan kaupungissa joka kahdessadas vastaantulija on Adeccolla tai Adeccon kautta töissä. Tällä paikkakunnalla työttömyys on laskenut 20 prosentista noin 15 prosenttiin.

Adeccolla on myös useita yhteiskuntavastuullisia ohjelmia, joilla tuetaan muun muassa nuorisotyöttömyyden vähentämistä, sekä pakolaisten integroitumista yhteiskuntaan. Näihinkin vastuullisuuden vipuihin pääsin alkuviikosta tutustumaan ja sain olla ylpeä ihmisistämme ja yrityksestämme.

Viikon puoliväli vei minut puolestaan Tampereelle, jossa pääsin kirjaimellisesti jalkautumaan asiakasrajapintaan, kun kiersimme markkinointitiimimme kanssa paikallisia asiakkaitamme Jopoilla ja kävellen. Tampereella rakensimme myös joukkuehenkeä juhannustanssien merkeissä. Toisella työviikolla tehtiin siis töitä sekä sisä- että ulkopelin parissa.

VIIKKO 3

Kolmas viikko alkoi Tampereella viikkopalaverin merkeissä ja arkisia asioita hoitaessa. Tiistaina olinkin jo jälleen Helsingissä ja sain valmentaa upeita ihmisiä Kaisaniemen yksikössämme. Subjektiivinen tuntemukseni on, että arvoa syntyi. Keskiviikkona saimme viettää laatuaikaa henkilöstöjohtajamme Samin ja IT Business Partnerimme Tiinan kanssa, muun johtoryhmän ollessa Amsterdamissa seminaarissa.

Tätä kirjoittaessani kello on 22.08. Mieleeni muistuu Mark Twainin viisaus: ”Jos minulla olisi ollut enemmän aikaa, olisin kirjoittanut lyhyemmän kirjeen”. Toimitusjohtajuuteni ensimmäiset 2,5 viikkoa voidaankin tiivistää sanoihin: ASIAKKAITA, ARVOA JA ARKEA!

• johtaminen
  • way to work