CEO for One Month Joshuan lopputunnelmat: ​Arviointeja ja autenttisuutta

Mennyt

Arvioinneista ja autenttisuudesta se alkoi. Matkani nimittäin. Näin minulle kerrottiin taipaleeni puolivälin kohdalla. Hassua sinänsä, sillä toinen puolikkaani tästä toimitusjohtajuudesta on täyttynyt juuri arvioinneista ja autenttisista kohtaamisista.

Oulun toimistoihimme tutustuessa vietin yötä eräässä paikallisessa hotellissa, jonka vastaanottovirkailijan hymy paistoi kirkkaammin kuin yöttömän yön aurinko. Aamulla uloskirjautumisen yhteydessä hän tiedusteli minulta, milloin olisin tulossa seuraavan kerran Ouluun ja varattaisiinko huone jo valmiiksi. Eikä siinä vielä kaikki! Lopuksi hän vielä varmisti, että tarvitsisinko evästä pitkän päivän tai kotimatkan varalle. Uskomattoman hienoa kaupallista asiakaspalvelua. Toivoisin, että mekin Adeccolla yllättäisimme asiakkaamme tällä tavoin.

Oulussa sain myös kunnian osallistua potentiaalisen tulevan kollegamme arviointeihin ja haastatteluun. Tämän arvioinnin lopputuloksena Adecco-perheeseemme liittyy syksyllä uusi kollega. Tervetuloa!

Paluumatkalla Oulusta takaisin sain kokea jälleen yhden arvoa tuottavan ja aidon kohtaamisen. Junassa kiersi nuori jäätelömyyjä, jonka aitous sulatti kaikkien sydämet, kuten kuuma aurinko jäätelön kesäisenä päivänä. Hän oli niin täynnä aurinkoista elämäniloa, että häneltä oli aivan pakko ostaa jäätelö. Lyhyen, noin kaksi minuuttia kestäneen arviointini päätteeksi uskaltaisin suositella kyseistä nuorta kenelle tahansa asiakkaallemme työntekijäksi. Aito innostus elämää ja asiakkaita kohtaan nostaa hänet vielä korkealle tässä elämän pelissä. Ikä ja kokemus ovat loppupeleissä vain numeroita. Esimerkiksi Aleksanteri Suuri hallitsi yli puolta sen aikaisesta tunnetusta maailmasta 26-vuotiaana. Arvioni mukaan tulevaisuudessa yritykset, jotka pystyvät houkuttelemaan, kasvattamaan ja pitämään lahjakkaimmat nuoret tulevat menestymään yli ajan.

Tulevaisuus

Näiden viikkojen aikana olen joutunut arvioimaan, millä innovatiivisilla tekijöillä varmistamme tulevaisuuden menestyksen. Tämän arviointiprosessin pohjalta olen saanut tehdä innovaatioprojektin, joka lähtee seuraavaksi arviointiin globaalille pääkonttorillemme Zürichiin. Jään siis vielä odottamaan heidän arviota suorituksestani.

Viime viikolla sain kunnian vetää johtoryhmämme kokouksen. Agendalla oli arvioni vahvuuksistamme ja tulevaisuuden kehityskohteistamme. Keskustelu oli äärimmäisen autenttista ja raadollisen rehellistä. Pohdimme muun muassa sitä, millaisia tulevaisuuden kollegoita haluamme liittää kasvavaan perheeseemme. Itse taisin kiteyttää keskustelun näin: ”vaikuttaa siltä, että ensisijaisesti meidän kannattaa palkata rehellisiä (autenttisia) ihmisiä, muut asiat lienevät opeteltavissa”.

Nykyisyys

Nyt kun aikani tässä tehtävässä alkaa lähestyä loppuaan, on aika tehdä arvioinneista vaikein; itsearvio. Subjektiivinen arvioni on, Samuli Putroa lainatakseni: ”en täydellistä suoritusta tehnyt minäkään”. Tästä huolimatta arvioni on, että monessa asiassa onnistuin, lopuissa opin. Matkani aikana kuulin, tätä arviota kirjoittaessani kuulen ja arvioni mukaan tulen kuulemaan vielä paljon erilaisia kysymyksiä menneestä, nykyisestä ja tietysti tulevasta. Haluan vastata avoimesti kaikkiin kysymyksiin samoilla sanoin, joilla avasin johtoryhmämme kokouksen: “Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift”.

Lopuksi haluan lainata itseäni suurempaa ajattelijaa ja ajatusjohtajaa Unto Kupiaista: ”Ilta on ihmisessä ja aamu on outo. Illasta aamuun on ihmisen souto. Illasta aamuun on yöllistä matkaa. Jos jaksat uskoa, jaksat jatkaa. Taapäin tuijotat, soudat eteen. Outoa venettä outoon veteen.”

Aurinkoa ja autenttisuutta kesään!

• ceo1month
  • way to work