Adlibris förbättrar sina bokleveranser: ”Beställningarna framme redan nästa dag”

Det nyligen påbörjade samarbetet mellan Adlibris nätbokhandel och Porvoon Kirjakeskus innebär att bokälskande konsumenter i framtiden kan få sina böcker på ett halvt dygn. Det miljövänliga alternativet innebär också ökade skatteintäkter till Finland.

Bokstaden Borgå, känd för sin centrala roll inom bokvärlden, får förstärkning i och med det nya samarbetet mellan Adlibris nätbokhandel och Porvoon Kirjakeskus. Adlibris Oy tillhör den Bonnierägda Adlibriskoncernen, vars logistik hittills skötts centralt från svenska Morgongåva. Det nya samarbetet betyder att bokleveranserna blir snabbare. Det innebär också miljövänligare frakter samt ökade skatteintäkter till Finland.

– Vi gör stora investeringar i bokmarknaden och i vår nätbutik i Finland. I och med den nya logistiklösningen kan vi agera mer lokalt samt erbjuda våra kunder avsevärt snabbare leveranser på ett miljövänligt sätt, säger Johan Kleberg, VD för Adlibriskoncernen.

Snabbhet är något som allt fler e-handels kunder efterfrågar. I och med det nya logistiksamarbetet kommer beställningar som är lagda före klockan fyra på eftermiddagen levereras till kund redan nästa dag, till största delen av Finland. Vi planerar att framöver kunna förbättra detta ytterligare.

På Porvoon Kirjakeskus välkomnas samarbetet. Adlibris har ett utrymme på 500 kvadratmeter för lager, packning och distribution. Indirekt sysselsätter Adlibris 10-30 personer i Borgå, beroende på säsong. Förutom det nu påbörjade samarbetet erbjuder Porvoon Kirjakeskus i huvudsak lager-, distributions- och beställningstjänster till bland annat förlag, bibliotek, bokhandlar och skolor.

– Samarbetet är bra för oss och det är intressant att få utveckla distributionsprocessen tillsammans med Adlibris. Alla goda gärningar för bokbranschen är positiva, framför allt här i Borgå där bokbranschen har en väldigt lång historia, glädjer sig Anne Kariniemi, VD för Porvoon Kirjakeskus.

För mer information:

Marjut Määttä

Marknadsföringschef

Adlibris Finland Oy

marjut@adlibris.com

Johan Kleberg

Adlibriskoncernen

johan.kleberg@adlibris.com

Anne Kariniemi

Porvoon Kirjakeskus Oy

anne.kariniemi@kirjakeskus.fi

• Vapaa-aika

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimiva Adlibris on Pohjoismaiden suurin verkkokirjakauppa. Lähes 1,5 miljoonaa aktiivista asiakasta, laaja tuotevalikoima ja aina edulliset hinnat takaavat unohtumattoman verkkokauppaelämyksen jokaiselle kirjojen ystävälle. Keväällä 2015 verkkokirjakaupan tuotevalikoimaan lisättiin myös toimistotarvikkeet, askartelu- ja käsityötarvikkeet sekä lelut ja lastentuotteet. Adlibris on ollut vuodesta 2005 lähtien osa Bonnier-konsernia.