Tiedote -

Aivotutkija suosittelee kirjojen lukemista lomalaisille: “Lievittää stressiä ja parantaa päätöksentekokykyä”

Kesäloma on hyvää aikaa lukea perinteisiä kirjoja. Paitsi että lukeminen kehittää ja avaa uusia maailmoja, se on myös virikkeellistä toimintaa aivoille. Kirja-alan asiantuntija vinkkaa teokset, jotka kannattaa lukea tänä kesänä.

Kirjojen lukeminen on aivojen kannalta erikoinen tehtävä, sillä se vaatii pitkäaikaista muistin käyttöä ja tarinan hallintaa.

– Tämän päivän työelämässä joutuu keskittymään pieniin yksityiskohtiin ja tekemään asioita kiireellä yksi kerrallaan. Se auttaa tekemään nopeita päätöksiä, mutta kirjaa lukiessa pääsee aivan erilaiseen mielentilaan. Pitkään tekstiin perehdyttäessä mieli rentoutuu, mikä vaikuttaa suoraan kognitiiviseen toimintaan, aivotutkija Minna Huotilainen Työterveyslaitokselta kertoo.

Huotilaisen mukaan lukeminen parantaa ajattelua.

– Kirjojen lukeminen auttaa muistamaan, havaitsemaan ja ymmärtämään paremmin sekä tekemään viisaampia päätöksiä. Lukemalla saavutamme rauhallisen tilan, mikä lievittää stressiä.

Hektisen työelämän lisäksi arkeen tuo sirpaleisuutta sosiaalinen media, jonka käyttäminen on yleensä lyhytjänteistä heilahtelua eri juttujen välillä.

– Silpputekstien lukeminen väsyttää, ja aivot tarvitsisivat säännöllistä lepoa. Jos loman alettua on vaikeaa tarttua kirjaan, voisi seesteiseen tunnelmaan päästä esimerkiksi rauhallista musiikkia kuuntelemalla tai takkatulta katselemalla. Hidas ja yksinkertainen fyysinen tekeminen rauhoittaa ja johdattaa ajattelemaan, ettei enää olekaan kiire vaan aika keskittyä suurempaan kokonaisuuteen.

Erotiikannälkäisille Fifty Shades -trilogian jatko-osa

Mitä sitten lukea tänä kesänä? Loman voisi aloittaa esimerkiksi aikuisten värityskirjalla, joita on myynnissä lukuisia erilaisia.

– Värittäminen on tämän hetken hitti. Se on sopivan hidasta ja rentouttavaa puuhaa kaikille, jotka ovat siirtymässä kiireisestä työelämästä lomalle, kirjafani ja verkkokirjakauppa Adlibriksen toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski vinkkaa.

Suuriksi lukuromaaneiksi hän nostaa herkän ja koskettavan Jojo Moyesin Ole niin kiltti älä rakasta häntä -teoksen sekä Anthony Doerin Kaikki se valo jota emme näe -kirjan, jota on myyty Yhdysvalloissa yli miljoona kappaletta.

– Doerin teos on lumoavan säkenöivä ja kaunis. Sitä ovat ylistäneet sekä kriitikot että lukijat.

Kuumaa ja eroottista vipinää kesään tuo E. L. Jamesin teos Grey, joka on miesnäkökulmasta kerrottu, kohutun ja valtavia määriä myyneen Fifty Shades -trilogian jatko-osa. Teoksen saa suomenkielisenä elokuussa.

Fredrik Backmanin Britt Marie kävi täällä -teosta on sanottu naispuoliseksi Mielensäpahoittajaksi. Kirja on ihanan pirskahteleva ja iloa täynnä oleva, vähän keveämpi kesälukeminen, Tuomikoski vinkkaa.

Verkkokirjakauppojen ansioista kirjojen hankkiminen on helppoa, joten niitä voi tilata vaikka suoraan kesämökille.

– Toimitusajat ovat lyhimmillään pari päivää. Jos ihan hillitön lukuhimo iskee, kannattaa ostaa ladattava äänikirja tai e-kirja. Silloin kirjan äärelle pääsee muutamalla klikkauksella, Tuomikoski muistuttaa.

Somelakkoon edes päiväksi?

Kun rauhalliseen lomatunnelmaan on vihdoin päästy, olisiko lomalla aika jopa pitää taukoa sosiaalisesta mediasta?

– Jos kyseessä on someaddikti, jonka täytyy illalla viimeisenä ja aamulla ensimmäisenä vilkaista Facebookin ja Twitterin uutisvirtaa, voisi sellainen ihminen koittaa olla vaikka päivän ilman sosiaalista mediaa, aivotutkija Minna Huotilainen Työterveyslaitokselta ehdottaa.

Yksinäiset ihmiset puolestaan hyötyvät sosiaalisen median kontakteista. Facebookista voi löytää vanhoja koulukavereita vuosien takaa, ja heidän kanssaan voi sopia tapaamisen myös kasvokkain.

– Yksinäisille ihmisille en missään nimessä suosittele somelakkoa, vaan päinvastoin sosiaalisen median hyödyntämistä ystävien ja tekemisen löytämiseen, Huotilainen sanoo.

Tietolaatikko: Tartu kesällä näihin:

E. L. James: Grey
Anthony Doerr: Kaikki se valo jota emme näe
Jojo Moyes: Ole niin kiltti älä rakasta häntä
Lars Kepler: Vainooja
Jussi Valtonen: He eivät tiedä mitä tekevät
Fredrik Backman: Britt-Marie kävi täällä

Aikuisten värityskirjat
Tiina Vainio: Saunapilates

Kirsi Etula ja Sunna Valkeapää-Ikola: Mekkotehdas aikuisille
Timo Parvela: Paten jalkapallokirja

Vinkit: Adlibriksen toimitusjohtaja ja kirjafani Marjo Tuomikoski

Lisätietoja:
Marjut Määttä
Markkinointipäällikkö
Adlibris Finland
p. 050 310 3007marjut@adlibris.com

Kuuntele aiheesta myös radiojuttu www.deski.fi/radio

• Vapaa-aika

• kirja
  • kirjakauppa
  • aivotutkija
  • lomastressi
  • kirjojen lukeminen
  • kesäloma

Adlibris on kirjojen ystävien verkkokauppa. Adlibris toimittaa joka päivä yli 20 000 kirjaa asiakkailleen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Lähes 1,5 miljoonaa aktiivista asiakasta, 11 miljoonaa nimikettä sekä edulliset hinnat takaavat sen, että Adlibris on itsestäänselvä valinta jokaiselle, kirjallisuutta ja kirjoja rakastavalle. Adlibris perustettiin 1997 ja on tänä päivänä Pohjoismaiden johtava verkkokirjakauppa 1,2 miljardin kruunun liikevaihdolla.

Elias Vieglins

Lehdistön yhteyshenkilö PR Manager +46735099347