Black Friday vuoden tärkein myyntipäivä

Perjantaina pidettävä Black Friday -alennuspäivä ulottuu tänäkin vuonna myös Adlibris-verkkokauppaan. Tänä vuonna yhtiö on päättänyt viettää Black Fridayta koko viikonlopun kestävällä kampanjalla.

– Adlibris on ollut mukana kampanjassa jo edelliset kaksi vuotta ja molempina vuosina myynninkasvu on ollut merkittävä. Tänä vuonna Adlibriksen myynti on ollut koko vuoden tasaisessa +20% kasvuvauhdissa ja uskomme, että tuleva perjantai on vuoden tärkein myyntipäivä, sanoo Adlibriksen markkinointipäällikkö Marjut Määttä.

Black Fridayta vietetään varsinkin Yhdysvalloissa vuosittain kiitospäivän jälkeisenä perjantaina, tänä vuonna siis 24. marraskuuta. Yhdysvalloissa Black Friday on vuoden suurin ostospäivä, ja osa kauppaliikkeistä avataan asiakkaille jo keskiyöllä.

Black Fridaysta on tullut tärkeä kauppapäivä myös Suomessa ja se on joulusesongin aloituspäivä monella alalla. Erityisesti kirja-alalla joulumyynti on vuoden tärkeintä aikaa. – Joulusesonki on meille erityisen merkittävä, sillä lähes 40 prosenttia liikevaihdostamme syntyy joulukaupan myötä, toteaa Määttä. – Kirja on yhä ykkönen suosikkilahjana, mutta meiltä ostetaan nykyisin yhä enemmän myös muita valikoimamme tuotteita, kuten lankoja ja leluja.

• Kirjallisuus

• blackfriday
  • verkkoliiketoiminta
  • verkkokauppa
  • kirjakauppa
  • kirja
  • adlibris

Bonnier-konserniin kuuluva Adlibris on Pohjoismaiden suurin verkkokirjakauppa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimivalla Adlibriksellä on yhteensä lähes 1,8 miljoonaa aktiivista asiakasta. Kirjojen lisäksi Adlibriksen valikoimaan kuuluvat toimistotarvikkeet, askartelu- ja käsityötuotteet sekä lelut ja lastentarvikkeet. Adlibris-konsernin liikevaihto on lähes 2 miljardia kruunua. Konserniin kuuluu noin 200 työntekijää.