Tiedote -

Verkkokirjakauppa jatkaa kasvua – Adlibriksen myynti nousi lähes 30 % alkuvuonna!

Painettujen kirjojen myynti putosi Suomessa viime vuonna runsaat viisi prosenttia edellisvuodesta. Kaikkiaan kirjoja myytiin yli miljoona kappaletta vähemmän kuin vuotta aiemmin, ilmenee Suomen Kustannusyhdistyksen tilastoista. Samaan aikaan verkkokirjakaupalla menee paremmin kuin koskaan. Pohjoismaiden suurimman verkkokirjakaupan, Adlibriksen, liikevaihto kasvoi Suomessa viime vuonna kaikkiaan 35 prosenttia. Tämän vuoden alkukuukausina nousua on ollut lähes 30 % viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

– Yhä useampi suomalainen ostaa kirjansa verkosta. Hankintoja suoritetaan läpi vuoden, mutta myyntipiikit osuvat erityisesti juhlapäiviin, toukokuussa esimerkiksi äitienpäivään ja koulujen päättäjäisaikaan, kertoo Adlibris Finlandin toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski.

Kirjojen myynti verkkokaupassa on melko tasaista kaikissa tuoteryhmissä. Erityisen hyvin menevät tällä hetkellä kuitenkin kaupaksi elämäntaidon ja eri harrasteiden teokset.

– Meillä on myydyimpien kirjojen joukossa jo toista vuotta esimerkiksi Kimmo Takasen Tunne lukkosi, ja uusimpana suosikkina on KonMari – siivouksen elämän mullistava taika, Marjo Tuomikoski kertoo. – Kaunokirjallisuuden suosikkeihin lukeutuu tällä hetkellä muun muassa Tommi Kinnusen Lopotti.

Adlibriksen kirjamyynti on kehittynyt Suomessa voimakkaasti kaikilla osa-alueilla. Myös e-kirjojen myynti on ollut selvässä kasvussa.

– Tavoittelemme myös tänä vuonna vahvaa kasvua kaikilla osa-alueilla, kertoo toimitusjohtaja Tuomikoski. Aiomme myös laajentaa tuotevalikoimaamme ja nopeutamme tilausten käsittelyä ja toimitusta asiakkaillemme.

• Kirjallisuus

• verkkokauppa
  • verkko
  • kirjallisuus
  • kirjakauppa
  • kirja
  • adlibris

Bonnier-konserniin kuuluva Adlibris on Pohjoismaiden suurin verkkokirjakauppa. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toimivalla Adlibriksellä on yhteensä lähes 1,5 miljoonaa aktiivista asiakasta. Kirjojen lisäksi Adlibriksen valikoimaan kuuluvat toimisto-, askartelu- ja käsityötarvikkeet sekä lelut. Adlibris-konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia kruunua. Konserniin kuuluu noin 200 työntekijää.

Elias Vieglins

Lehdistön yhteyshenkilö PR Manager +46735099347