Black Fridayhin satsataan enemmän kuin koskaan

Vuoden kovin tarjousviikonloppu on tänä vuonna innoittanut verkkokaupat valtaviin alennuskampanjoihin, joista osa aloitettiin jo alkuviikosta. Myös kuluttajat odottavat innokkaasti ensi yön tarjouksia.

Black Friday on tullut Suomen markkinoille isommin kuin koskaan. Jo alkuviikosta verkkokaupat syytivät tarjouksia ja vauhti on vain kiihtynyt loppuviikkoa kohden. Alennuskoodeja.fi sivusto kokosi yhdelle sivulle verkkokauppojen Black Friday tarjoukset, alennuskoodeja on jo lähemmäs Tarjouksia on kaikista tuoteryhmistä, mutta ennen kaikkea kodin elektroniikasta, vaatteista ja leluista.

Osa tarjouksista alkaa jo ensi yönä, kun vuorokausi vaihtuu. Jotkut tarjoukset koskevat pieniä eriä ja ovat voimassa vain niin kauan kuin tavaraa riittää, toiset alennukset ovat hyödynnettävissä koko viikonlopun ajan.

Black Friday hakuja aiempaa enemmän

Alennuskoodeja.fi tekemän Google-katsauksen mukaan Black Fridayn hakumäärät Googlesta ovat kasvaneet vuodesta 2013 lähtien joka vuosi neljänneksellä. Viime vuonna hakuja tehtiin reilut 366 000 kappaletta, tänä vuonna määrät tulevat ylittämään tuon reilusti.

Suosituimpia Black Fridayhin liittyviä hakusanoja olivat black friday tarjoukset, black friday suomi sekä black friday gigantti, mikä viittaa Gigantin edellisvuosien kampanjoiden onnistumiseen. Sekä tietysti siihen, että ihmiset ovat erityisen kiinnostuneita elektroniikkaan liittyvistä tarjouksista.

Yhdysvaltain joulumarkkinoilta levinneestä Black Fridaysta on tullut yhä suositumpi joulusesongin avauspäivä myös Suomessa. Suomalaiset ostavat joululahjat mielellään ennakkoon jouluruuhkien välttämiseksi, ja siksi myös lelutarjoukset kiinnostavat mustana perjantaina.

Verkkokauppa erityisen tärkeä maakunnissa?

Yllättävää kyllä mustaan perjantaihin liittyviä nettihakuja tehtiin eniten Pohjois-Karjalassa, Keski-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. Uusimaa, jossa asukkaita on kuitenkin selvästi eniten, oli vasta seitsemäntenä. Uusimaata suurempi kiinnostus tarjouspäivään oli jopa Kainuussa, Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessäkin. Kertooko hakutulos jotain verkkokauppojen merkityksestä eri maakunnille?

Esimerkiksi Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa palvelut ja kaupat vähenevät vauhdilla väen kaikkoamisen myötä. Tämä muuttaa väistämättä asukkaiden ostokäyttäytymistä. Verkkokaupan kautta maakunnissa saatavilla ovat samat valikoimat kuin pääkaupunkiseudulla asuvillakin.

• Elämäntyyli

• black friday tarjoukset