Tiedote -

Mustosen moottorisahajongleerauksen maailmanennätysyritys kaatui temppuilevaan sahaan

Moottorisahataituri Janne Mustonen tavoitteli Guinnessin maailmanennätystä kolmen moottorisahan jongleerauksessa lauantaina kauppakeskus Veturissa Kouvolassa. Kovan harjoittelukauden huipennukseen saapui itsevarma ja hyväntuulinen moottorisahataituri. Kun jongleerauksen alkumetreillä yksi sahoista sammui, eikä useamman yrityksen jälkeen suostunut pysymään käynnissä heittojen aikana, täytyi Mustosen luopua tästä tärkeästä tavoitteestaan toistaiseksi. Silminnähden pettynyt jonglööri jaksoi kuitenkin hymyillä ja vannoi vielä rikkovansa nykyisen ennätyksen.

Paikan päälle oli kerääntynyt suuri joukko kannustajia ja Mustonen aloitti jongleerauksen varmoin ja kepein ottein. Jo muutaman heiton jälkeen alkoivat viralliset valvojat huudella Mustoselle ongelmasta. Moottorisahataituri jatkoi ennätysyritystään moottorisahojen kovassa pärinässä korvatulpin varustautuneena. Mustonen ehti tehdä kolmisenkymmentä kepeän näköistä heittoa, kunnes havahtui ongelmaan. Yhden sahan terä ei pyörinyt.

Maailmanennätyksen kirjaamiseksi Guinnessin ennätysten kirjaan on olemassa tarkat säännöt, joista yksi on, että terien tulee pyöriä koko suorituksen ajan. Mustonen lisäsi bensaa sahoihin ja aloitti uudestaan, mutta yksi sahoista sammui jälleen heittelyn alettua. Mustonen tarkasteli vielä sahoja, kiristi ruuveja ja testaili temppuilevaa sahaa, joka ei halunnut toimia ilmaan heitettäessä. Mustosen oli pakko luopua yrityksestään tällä erää.

Ennätysyritys oli Mustoselle jo toinen. Viime elokuussa ensimmäinen yritys kaatui tekniikkavirheeseen ja tulos oli 90 kiinniotettua heittoa. Ennätykseen olisi tarvittu 95 heittoa. Tällä kertaa moottorisahataiturin kanttia ei päästy edes kokeilemaan, kun saha teki tenän. ”Kyllähän tämä on aikamoista epäonnea” toteaa pettynyt Mustonen. ”Miun täytyy hengähtää hetki tässä kesällä, mutta eiköhän se kauan kaivattu maailmanennätys sieltä vielä tänä vuonna tule. Täytyy siirtää niitä muita tempauksia vähän tuonnemmas ja hoitaa tämä ennätys ensin. Mie en jätä mitään puolitiehen.”

• moottorisahataituri
  • moottorisahajonglööri
  • moottorisaha
  • maailmanennätys
  • janne mustonen
  • guinness

Alieda on viestintätoimisto, joka vastaa Moottorisahataiturin viestinnästä.

Ursula Halonen

Lehdistön yhteyshenkilö 0400 316 111