Altia saa aloittaa Reilun kaupan viinien pullottamisen Rajamäellä

Altia on saanut luvan aloittaa Reilun kaupan viinien pullottamisen Rajamäen tehtaallaan. Altia haki lupaa vuonna 2014, ja auditointi toteutettiin huhtikuussa 2015. Lupa mahdollistaa Altian omien sekä sopimustuotantoon kuuluvien Reilun kaupan viinien pakkauksen Rajamäellä.

"Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia tuotteiden alkuperästä, tuotannosta sekä vastuullisuudesta toimitusketjussa. Näemme, että vastuulliseen liiketoimintaan sijoittaminen on Altialle ennen kaikkea mahdollisuus, jonka kautta voimme kehittää liiketoimintaamme pitkäjänteisesti", sanoo toimitusjohtaja Pekka Tennilä.

Reilu kauppa tarkoittaa kehitysmaiden viljelijöille ja työntekijöille oikeudenmukaisempaa kaupankäyntiä ja mahdollisuutta kehittää tuotantoaan ja yhteisöään kestävästi. Reilun kaupan viinit kasvattavat suosiotaan Pohjoismaissa, ja Altian ensimmäinen oma Reilun kaupan viini tulee markkinoille Ruotsissa 1. kesäkuuta. Viini on pullotettu lähtömaassaan Etelä-Afrikassa, mutta jatkossa Altia pullottaa Reilun kaupan viinejä mahdollisuuksien mukaan myös Rajamäellä, jossa tällä hetkellä pullotetaan valtaosa Altian omista viineistä.

Tällä hetkellä eettisesti sertifioitujen viinien osuus Suomessa vähittäiskaupassa myytävistä viineistä on 2,3 prosenttia, ja niiden osuus on kasvoi viime vuonna 28 prosenttia. Altian valikoimiin kuuluu useita Reilun kaupan viinejä, jotka ovat on maahantuotuja edustustuotteita.

Altian tehtailla voidaan jatkossa pullottaa skotlantilaista viskiä

Altia sai maaliskuussa britannialaisen viranomaishyväksynnän skotlantilaisten viskien sekoittamiseen, pullottamiseen ja pakkaamiseen Rajamäen ja Tabasalun tehtaillaan. Viranomaisten hyväksyntä oli tarpeen, jotta Altia voi jatkaa omien viskibrändien pullottamista joko Suomessa tai Virossa.

Skotlantilainen viski on Euroopan Unionissa suojattu maantieteellinen merkintä, jonka tuotannolle ja merkinnöille on asetettu tarkat vaatimukset. Viranomaishyväksyntä vahvistaa, että Altia noudattaa näitä vaatimuksia.

Rajamäestä rakennetaan huipputason alkoholijuomatehdasta

Reilun kaupan sertifiointi sekä skotlantilaisten viskien pullotussertifikaatti ovat osa Altian strategista tavoitetta kehittää Rajamäen alkoholijuomatehtaasta ensiluokkainen kansainvälisen tason alkoholijuomatehdas. Rajamäen tehdas työllistää tällä hetkellä 300 henkilöä, ja siellä pakataan vuosittain noin 20 miljoonaa litraa viiniä glögejä sekä noin 50 miljoonaa litraa väkeviä. Rajamäen alueen puhdasta lähdevettä käytetään lähes sellaisenaan Altian juomien valmistuksessa, ja Altia on suojellut tehdasalueen ympäriltä omistamiaan maa-alueita laajalti varmistaakseen, että puhtaan lähdeveden käyttö raaka-aineena on mahdollista myös tulevaisuudessa.

Rajamäen tehtaalle on tehty viime vuosina useita investointeja, kuten esimerkiksi viinien hanapakkauslinjastot, jotka otettiin käyttöön keväällä 2014. Viime vuonna Altia siirsi myös glögien tuotannon Rajamäen tehtaalleen.

• Ruoka, juoma

• altia