Altian tuotekehityksessä syntyy uusia glögimakuja vuoden ympäri

Viiniglögien ja makuglögien suosio kasvaa vauhdilla. Näiden - pääasiassa Alkossa myytävien - glögien myynti on kasvanut tasaista tahtia jo monen vuoden ajan. Käytännössä puhutaan kymmenien tuhansien litrojen vuosikasvusta.

- Voi sanoa, että glögien saralla on tapahtunut niin kutsuttua "upgreidausta". Sen sijaan että sekotettaisiin oma alkohollinen glögi kotona, moni kuluttaja etsii nyt valmista tuotetta ja silloin valinta on usein viiniglögi, selittää Altian  markkina-analyytikko Petri Pentikäinen.

Kuluttajia kiinnostavat myös erilaiset maut. Glögeissä kokeillaan erikoisempiakin makuja ja niiden käyttötilanteet laajentuvat koko ajan.

- Glögi ei enää ole pelkästään jouluaaton juoma, vaan sitä nautitaan eri tilanteissa joulusesongin aikana. Glögimakujen ja -tyylien monipuolistuminen mahdollistaa glögien kokeilevan yhdistämisen moniin erilaisiin ruokiin perinteisen piparkakun ohella, Pentikäinen jatkaa.

Vuosikertaglögi tehdään käsityönä

Alun perin Ruotsista lähtöisin olevat vuosikertaglögit ovat vakiinnuttaneet asemansa myös Suomessa. Tunnetuin pohjoismainen vuosikertaglögi on Blossa, jota myydään Ruotsin ja Suomen lisäksi myös Norjassa, Tanskassa ja Virossa.

Vuosikertaglögillä tarkoitetaan joka vuosi kehiteltävää uutta glögimakua, jota valmistetaan rajattu määrä yhden sesongin ajaksi. Altiassa vuosikerta-Blossan resepti on yrityksen tarkemmin varjeltuja salaisuuksia aina sen julkistukseen saakka.  Tällä hetkellä työn alla on jo vuoden 2015 Blossan vuosikerta - vaikka vuoden 2014 makukin julkistetaan vasta syyskuun 9. päivä.

- Glögien tuotekehityksessä vain mielikuvitus on rajana. Reseptien kehittely vaatii runsaasti luovaa ideointia, kokeilua sekä tietysti maistelua. Teemme kaiken itse Altialla, ja vuosikerta-Blossan tekeminen vaatii vuoden aikana monen ihmisen panoksen, kertoo Blossasta vastaava tuotepäällikkö Nathalie Malledant.

Altian tuotekehitys hakee vuosikerta-Blossan resepteihin inspiraatiota läheltä ja kaukaa. Vuonna 2011 vuosikerta-Blossassa käytettiin käsityönä poimittuja kahvipapuja El Salvadorista. Vuoden 2012 -vuosikertan teemana oli Kaukoitä.

- Maustettuja makuglögejä kannattaa yleensä kokeilla myös kylmänä ja suolaisten ruokien kanssa, Nathalie vinkkaa.

• Ruoka, juoma

• altia