Tiedote -

Altian yritysvastuuvuosi 2015: hiilidioksipäästöt alas, henkilöstötyytyväisyys ylös

Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuoma-alan yhtiö Altia on julkaissut vuoden 2015 vastuullisuusraportin verkkosivuillaan.

– Viime vuoden yritysvastuutyön kohokohtia olivat Koskenkorvan tehtaan hiilidioksipäästöjen vähentyminen 35 prosentilla uuden biovoimalaitoksen ansiosta, Itämeren suojeluun tähtäävän BSAG-sitoumuksen allekirjoittaminen sekä henkilöstötutkimuksen tulosten parantuminen kuudella prosenttiyksiköllä, Altian viestintäjohtaja Petra Gräsbeck kertoo.Altia laajensi myös matala-alkoholisten ja luomutuotteiden sekä eettisesti sertifioitujen tuotteiden valikoimaa.

Ympäristöystävällisempää tuotantoa ja maanviljelyä

Merkittävin ympäristövaikutusten vähentyminen syntyi Koskenkorvan tislaamolla. Tammikuussa 2015 toimintansa aloittanut biovoimalaitos vähensi tehtaan hiilidioksidipäästöjä noin 35 prosenttia vuoden aikana. Biovoimalaitos käyttää pääasiallisena polttoaineenaan ohran kuorta. Tehtaan höyryntuotannon polttoaineomavaraisuus nousi samalla 20 prosentista 46 prosenttiin vuoden 2015 aikana.

– Allekirjoitimme Itämeren ja vesistöjen suojeluun tähtäävän Baltic Sea Action Group -sitoumuksen, jonka ytimessä on ympäristöystävällinen ja tehokas maanviljely. Autamme viljelijöitä muun muassa tekemään viljelyyn liittyviä ravinnetaselaskelmia eli laskemaan, paljonko ravinteita on lannoitteiden mukana laitettu peltoon, ja paljonko niitä poistuu jyväsadon mukana, Gräsbeck sanoo.

Altia ostaa ohran pääasiassa 1 500 sopimusviljelijältä.

Vastuullista tuote- ja valikoimakehitystä

Luomutuotteiden ja Reilun kaupan tuotteiden valikoimaa kehitettiin viime vuonna. Rajamäen tehdas sai sertifikaatin Reilun kaupan viinien pullottamiseen ja Ruotsissa Altia toi markkinoille ensimmäisen oman Reilun kaupan -viinin. Altia lanseerasi myös uusia alkoholittomia ja matala-alkoholisia tuotteita. Suomen markkinoille lanseerattiin ensimmäinen Koskenkorvan tehtaan luomuviljaviinasta ja suomalaisista luomumustikoista valmistettu juoma.

Avointa viestintää

Vuonna 2015 Altia lisäsi sisäistä viestintää ja kehitti johtajuutta. Vuosittaisen henkilöstötutkimuksen tulokset paranivat kuudella prosenttiyksiköllä kaikkien kysymysten osalta.

– Koko henkilöstömme osallistui myös sen pohtimiseen, mitä uusi toiminnan tarkoituksemme, Let’s drink better, tarkoittaa käytännössä yhtiöllemme ja vastuullisuudellemme, Gräsbeck kertoo.

Avoin keskustelu ja viestintä jatkui myös sidosryhmien kanssa.

– Toisen vastuullisuuden sidosryhmäkyselymme tulokset ja keskustelut eri sidosryhmien edustajien kanssa auttavat meitä kehittämään ja priorisoimaan vastuullisuustyötämme edelleen. Lanseerasimme myös Altian oman Twitter-tilin, Gräsbeck päättää.

Tutustu vastuullisuusraporttiin osoitteessa http://responsibilityreport.altiacorporation.com/fi/

• Talous, rahoitus

• altia
  • rajamäki
  • koskenkorvan tehdas

Altia on Pohjoismaiden ja Baltian johtava alkoholijuomayhtiö, jonka tuotevalikoima koostuu viineistä ja väkevistä juomista. Altian omia brändejä ovat muun muassa Koskenkorva, Larsen, Renault, Blossa, Chill Out, Valhalla, Xanté ja O.P. Anderson. Altian päämiestuotteiden valikoimaan kuuluvat esimerkiksi Jack Daniel’s, Pasqua, Faustino, Fresita, Drostdy-Hof, Codorníu, Nederburg ja Tarapacá.

www.altiacorporation.fi

www.viinimaa.fi