Are tekee Oodiin lämpö-, vesi-, ilmanvaihto-, sähkö- ja automaatiotyöt. Kuvassa Aren projektinhoitaja Tony Lindholm esitellee kolmannen kerroksen parven rappurakennelmaan piilotettua syrjäyttävää piennopeuslaitetta.

Oodin keuhkot hengittävät portaissa, seinissä ja hyllyissä

Are toteuttaa Helsingin keskustakirjasto Oodiin lämpö-, vesi-, ilmanvaihto-, sähkö- ja automaatiotyöt. Oodi tulee olemaan arkkitehtuuriltaan mielenkiintoinen uuden ajan kirjasto, joka täydentää Töölönlahden aluetta. Kiinteistön energiatehokkuuteen kiinnitetään erityishuomiota jo rakennusvaiheessa.

Heinäkuun helteillä Oodin työmaalla valmistauduttiin rakennuksen keuhkojen testaamiseen, eli ilmanvaihtojärjestelmän mittausten ja säätöjen aloittamiseen. Elokuun alkupuolella käynnistyvän vaativan vaiheen haasteet liittyvät talon erilaisten tilojen ääniteknisiin vaatimuksiin ja erikoisiin venttiiliratkaisuihin.

– Rakennuksessa on satoja tuloilman päätelaitteita eli kansanomaisemmin sanottuna venttiileitä ja säleikköjä, jotka sijaitsevat pääasiassa katossa ja seinillä, mutta myös poikkeuksellisissa paikoissa kuten integroituna rappuotsissa, kirjahyllyissä ja pöydissä. Tällaisia ilmanvaihtoratkaisuja ei ole 15-vuotisella työurallani tullut aiemmin vastaan, kertoo Aren projektinhoitaja Tony Lindholm esitellessään kolmannen kerroksen parven rappurakennelmaan piilotettua syrjäyttävää piennopeuslaitetta.

– Tuloilman puhalluksen eli ilmavirran äänenpainetason sallitut desibeliarvot vaihtelevat eri tiloissa. Kun työpajoissa sallitaan 45 desibeliä ja keittiöissä 38 desibeliä, toimisto- ja neuvotteluhuoneissa sallittu arvo on enää 33 ja elokuvateatterissa, musiikkistudioissa ja tarkkaamoissa niinkin vähäinen kuin 25 desibeliä, Tony Lindholm kertoo.

Desibelimittaukset tehdään yöllä kello 04–06, sillä silloin esimerkiksi juna-, raitiovaunu- ja bussiliikenne on hiljaisimmillaan. Talon ulkopuolelta tulevat äänet eivät saa häiritä tekniikan äänten mittaamista. Kuvan kookas päätelaite sijaitsee kolmannen kerroksen eteläparven seinässä. Suojamuovi poistetaan ennen ilmanvaihtokoneiden käynnistämistä. Kun kaikki on kunnossa, päätelaite saa lopulta ylleen esteettisen säleikön.

Mikroskooppisen tarkkaa siivousta

Puhtaanapito ja ilmanvaihto kulkevat käsi kädessä. Oodin rakennustöille on määritetty korkein mahdollinen puhtausluokka P1, jonka mukaan ilmanvaihtojärjestelmään ei saa päästä laisinkaan rakennusvaiheen pölyä. Vaatimuksen tulee täyttyä ennen kuin ilmanvaihdon päätelaitteiden suojaukset voidaan poistaa.

Jatkuvasta ylläpitosiivouksesta sekä valmiitten, suljettavien tilojen loppusiivouksesta vastaa Putsblank Siivouspalvelu Oy.

– Puhtaanapidosta huolehtii 10 hengen ryhmä, joka imuroi, pyyhkii ja pesee pintoja mikroskooppisen tarkasti. Haasteellinen vaihe kannaltamme oli kolmannen kerroksen monivaiheinen alakattotyö ruiskutuksineen, sillä ruiskutus lennätti ilmaan minimaalista valkoista raetta, kertoo ryhmän esimies Kirsi Haapalainen.

Ummistettavat rakenteet käydään läpi tinkimättömän tarkasti. Esimerkiksi asennuslattia voidaan sijoittaa kaapelointien päälle vasta kun lattia on harjattu, imuroitu ja pyyhitty nihkeällä mopilla, myös asennushyllyjen alta ja pienimmistäkin väleistä. Ilmanvaihdon mittaukset ja säädöt voidaan aloittaa vasta kun huonetilat ovat rakennusteknisesti valmiit ja täysin puhtaat.

Kellarin ilmanvaihtokonehuoneessa puhdistetaan jokaisen putken jokainen mutka ja laitekaapeista myös niiden sisäpuoli. Kirsi Haapalainen tarkastaa työn jäljen, mutta lopullisen päätöksen riittävästä puhtaudesta tekee ulkopuolinen puhtaanapitokonsultti. Työmaalla vierailee viikoittain H&H Puhtaudenhallinnan P1-tarkastaja geeliteippeineen. Työmaa saa raportit geelin pintaan mahdollisesti jääneistä hiukkasista.

Elokuvateatterista tuli ”äänenvaimennushirviö”

Erityisen haastava ilmanvaihdon kannalta on elokuvateatteri Kino Regina.

Järjestelmän äänet eivät saa haitata elokuvan katselua, mutta yleisön on saatava riittävästi raikasta ilmaa. Tony Lindholm kutsuu teatteria leikillisesti ”äänenvaimennushirviöksi”.

Elokuvateatterissa asennetaan parhaillaan penkkien runkoja. Katsomon alapuolelle jäävä tila hyödynnetään perhekirjastoon kuuluvana eväidensyöntitilana, jonne on tulossa pöytäryhmiä. Katsomon alapuolelle asennettiin heinäkuun lopulla eristysvilloja.

Eristysvilloja asentava Mirmar Oy vastaa koko ensimmäisen kerroksen yleisötilojen alakattourakasta. Kuvassa Ragnar Kivik ojentaa viisi senttiä paksua eristyslevyä Eerik Raudhäidingille. Levyjen päälle asennetaan reikäpeltiä ja sen jälkeen on paneelilaudoituksen vuoro.

Työasennot voivat joskus olla haastavia! Perhekirjastossa kun ollaan, samassa tilassa ryömivät varmasti vielä sadat vauvat ja pikkulapset, jotka lähtevät vaeltamaan eväiden syömisen jälkeen.

Oodin edusta ja Kansalaistori kokevat kesän aikana muodonmuutoksen. Käynnissä on kirjaston graniittisen kivilaatoituksen teko samalla kun Destia rakentaa leikkipuisto Lorua ja Makasiinipuistoa.